خلاصة:
توجه به ترجیح رنگی شهروندان در فضاهای شهری یکی از عواملی است که میتواند تاثیر زیادی بر رضایت از فضای شهری داشته باشد. در بررسیهای مربوط به ترجیح رنگی شهروندان عوامل مختلفی مانند سن، فرهنگ، جنسیت و غیره مورد بررسی قرار گرفته، اما تاثیر پارامترهای اقیلمی بر ترجیح رنگی افراد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش بر آن است تا به تاثیر پارامترهای آسایش حرارتی (دما، رطوبت، سرعت باد و احساس آسایش حرارتی) بر ترجیح رنگی افراد با انتخاب کارنهای رنگی و نیمکتهای شهری با رنگهای گرم و سرد بپردازد. بدین منظور پس از مطالعه ادبیات موضوع و استخراج متغیرهای مربوطه، به روش میدانی پارامترهای اقلیمی با دستگاه-های دماسنج، رطوبتسنج و باد سنج اندازهگیری و احساس آسایش حرارتی و ترجیح رنگی افراد با ابزار پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفت. برای سنجش ترجیح رنگی افراد از دو نیمکت رنگی محقق ساخته و کارتهای رنگی با رنگهای گرم و سرد استفاده گردید. با بهرهگیری از روش همبستگی پیرسون مشخص شد در شرایط p <0. 05 بین دما، رطوبت نسبی، سرعت وزش باد، احساس حرارتی و ترجیح رنگهای گرم یا سرد در کارتها و نیمکتهای رنگی رابطه معنیدار وجود دارد. متغیر احساس حرارتی با ضریب همبستگی r=0/139 بیشترین همبستگی را با ترجیح رنگهای گرم و سرد در نیمکتهای شهری و متغیر رطوبت نسبی با ضریب همبستگی r=0/302 بیشترین همبستگی را با ترجیح رنگهای گرم و سرد در کارتهای رنگی داشتند. نتایج این پژوهش در کنار مطالعات دیگر میتواند راهنمای خوبی برای انتخاب رنگ در اقلیمهای مختلف باشد.
The consideration of citizens' color preferences in urban spaces is one of the factors that can lead to satisfaction with urban space. Various factors such as age, culture, and gender have been investigated in studies on the color references of citizens, but the impact of climate change on the color preferences of individuals has less been investigated. The aim of this study is to determine the effect of thermal comfort parameters (temperature, humidity, wind speed, and thermal comfort) on the color preferences of individuals by choosing cards and urban couches based on warm and cold colors. For this purpose, after studying the literature and extracting the relevant variables and based on the field method, the climate parameters were measured using thermometer, humidity meter and wind tunnel, and the thermal comfort and color preferences were assessed using questionnaire. To measure the color preferences of people, two colored couches were made and colored cards were used in warm and cold colors. Using Pearson correlation method, it was found that in conditions of p<0.005 there is a significant relationship between temperature, relative humidity, wind speed, heat sensation and warm or cold colors preferences in the colored cards and couches. The thermal sensitivity variable with correlation coefficient r = 0.139 had the highest correlation with the warm and cold colors in urban couches and relative humidity with a correlation coefficient r =0.302. The highest correlation was obtained with warm and cold colors in the colored cards. The results of this study, along with other studies, can be a good guide to choosing colors in different climates.
ملخص الجهاز:
1- color-entity associations (به تصویر صفحه رجوع شود)مدل شماره ١: مدل مفهومی ترکیب نظریه اجتماع رنگ -نهادها و ترجیح رنگی مأخذ: نگارندگان هر چند تاثیرپذیری رفتار انسان از رنگ محیط پیرامون خود در مطالعـات بسـیاری مورد تایید قرار گرفته است اما در طراحـی و سـازماندهی فضـاهای شـهری و عرصـه هـای عمومی که بستر تعاملات و رفتارها هستند، انتخاب رنگ ها اغلب سلیقه ای بوده یـا متـاثر از ضوابط مصوب طرح های بالادست ، شکلی یکنواخـت و خسـته کننـده پیـدا مـی کننـد (٥٨ .
با توجه به نظریه اجتماع رنگ - نهادها (ترجیح یک رنگ به ارزش (دوسـت داشـتن یا دوست نداشتن ) موجودات و رویدادهای که با آن رنگ در ارتباط هسـتند وابسـته اسـت (٢٠١٠ ,Schloss &Palmer ) و تنوع اقلیمی در ایران این سوال بوجود مـیآیـد کـه آیـا عوامل اقلیمی (دما، رطوبت ، سرعت جریان) و احساس آسـایش حرارتـی افـراد مـیتواننـد ترجیح رنگی و گرایش به رنگهای گرم و سرد راا تحت تاثیر دهند؟ 1- color preference با توجه به این که رنگ های گرم با نهادهایی مانند آتش و خورشید و رنگ های سرد با نهادهایی مانند آب و دریا مجتمع های خاصی را تشکیل میدهند؛ انتظار مـیرود در موقـع احساس سرما که گرایش به نهادهای آتش و خورشید افزایش می یابد گـرایش بـه رنگهـای گرم نیز وجود داشته باشد و در خصوص احساس گرما که گرایش به نهادهای خنک کننده مانند آب و دریا افزایش می یابد گرایش به رنگهای سرد نیز وجود داشته باشد.