خلاصة:
زمینه: حدود سه دهه منابع انسانی که جذب دولت می شوند، در خدمت دولت خواهند بود. شناخت اولویتهای الگوی خطمشیگذاری توسعه منابع انسانی سهم بسزایی در موفقیت برنامههای آموزش و توسعه برای دولت خواهد داشت. هدف: هدف از این پژوهش اولویتبندی خطمشیهای احصاء شده توسعه منابع انسانی بر پایه تحلیلهای شکاف بین اهمیت و عملکرد از دیدگاه جامعه آماری هدف است. روشها: دادههای کمی از طریق پرسشنامه با روش نمونهگیری احتمالی تصادفی طبقهای و برآورد حجم نمونه با فرمول کوکران گرداوری شده است. پژوهش کاربردی و از حیث روش توصیفی پیمایشی مقطعی است و با استفاده از نرم افزار Spss 22 و با استفاده آزمون تی وابسته مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: از مجموع پانزده خطمشی کلی مورد تحلیل قرار گرفته، پنج خطمشی در سطح اول اهمیت، هفت خطمشی در اولویت دوم سه خطمشی در اولویت سوم قرار می گیرند. بر مبنایی دیگر با وارد کردن ضریب نفوذ هر خطمشی، بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیمگیری عقلایی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است. نتیجه گیری: لزوم بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیمگیری عقلایی و مبتنی بر رویکرد توسعه منابع انسانی را میتوان مهمترین خط مشیهای کلان دانست.
Context: For nearly three decades the human resources that are attracted to the government will be at the service of the government. Understanding the priorities of the HRD policy model will greatly contribute to the success of government education and development programs. Purpose: The purpose of this study was to prioritize the HR policies based on the analysis of the gap between importance and performance from the perspective of target population. Methodology: Quantitative data were collected through a questionnaire by stratified random sampling and Cochran formula. The research is a cross-sectional descriptive survey and analyzed by SPSS 22 software and dependent t-test. Findings: Out of fifteen general policies analyzed, five policies at the first level of importance, seven policies at the second priority, and three policies at the third priority. On the other hand, by incorporating the influence coefficient of each policy, redesigning the system of training of government employees using the rational decision mechanism becomes more important. Conclusion: The necessity of redesigning the system of training of government employees by using rational decision-making mechanism based on human resources development approach can be considered as the most important macro policies.