خلاصة:
با ابداع فناوری رمزنگاری دادهای امروزه ابزارهای الکترونیکی جدیدی در حوزۀ بازارهای پولی پدید آمدهاند که امکان تبادل مبالغ عظیمی از وجه را در قالب دادهپیامهای الکترونیکی پدید آوردهاند. یکی از این ابزارها ارزهای رمزنگاریشدۀ دیجیتالی است. ارزهای رمزنگاریشده به دو گونه تقسیم میشوند. گونۀ نخست توسط حاکمیت کشورها تولید میشود و گونۀ دوم توسط ماینرها از بسترهای نامتمرکز استخراج میشود. بهسبب تفاوت ماهیتی این ارزها با ارز رسمی کشورها در تبادل در بازارهای پولی، امکان تلقی عنوان ارز به این ابزارها با چالشهایی مواجه است. در آمریکا مسئلۀ موجود حسابرسی تبادل ارزهای مجازی است که پیشبینی تشریفات تخصیص مجوز به متقاضیان، مسئلۀ حلشده است. اما در ایران، بهسبب عدم ارائۀ تعریف مشخصی از ارز نه نمیتوان این ابزارها را جزو دایرۀ شمول ارز تلقی کرد و نه میتوان با توسل به اصولی مانند اصل حاکمیت اراده و تلقی ابزارهای مزبور بهعنوان کالا در مبادلات، امکان استفاده از ظرفیت آنها در بازارهای پولی یا سرمایه را فراهم آورد. ازاینرو پیشبینی سیاستگذاریهای صحیح قانونی و اجرایی در جهت ارائۀ تعریف مشخصی از ارز، مکانیسم تبادل، اعتبارسنجی حقوقی، الزامات قانونی و پیشبینی مراجع صلاحیتدار نظارتی جزو الزامات نظام حقوقی ایران در راستای بهکارگیری این ارزهاست.
With the advent of data encryption technology, today new electronic money instruments have emerged that allow the exchange of large sums of money in the form of electronic messaging data. One of these tools is the digital cryptocurrencies. cryptocurrencies are divided into two types. The first species, such as Ethereum, is produced by the sovereignty of the countries, and the second is mined by miners from decentralized territories. Due to the difference in the nature of these currencies with the official currency of the countries in exchanging monetary markets, the possibility of considering the currency's title to these instruments is facing challenges. In the United States, there is the current issue of virtual currency exchange auditing, which has solved the problem of foreseeing the allocation of licenses to applicants. But in Iran, because it does not provide a definite definition of currency, these instruments can not be considered as part of the circle of inclusion of the currency, nor can it be used by using principles such as the principle of the sovereignty of will and the perception of such instruments as commodities in exchanges, the possibility of using Provided their maximum capacity in monetary markets. , legal validation, legal requirements and the prediction of competent authorities are among the requirements of the Iranian legal system for the use of these currencies.
ملخص الجهاز:
مهم ترين چالش هاي موجود امکان دخالت دولت ها در فرايند عرضه و تقاضاي آنها در بازارهاي پولي (به سبب ملاحظات امنيتي ) و تأثيرگذاري عرضۀ بي رويۀ اين ارزها بر نوسانات قيمت ارز رسمي و تحقق جرائمي مانند پولشويي است (١٢ :٢٠١٧ ,Hodgson) چالش ديگر امکان از دسترس خارج شدن بستر نقل و انتقال ارزهاي مزبور است که ايجاد خلل يا قطع ارتباط ميان بخش هاي مختلف اين بستر امکان نقل و انتقال داده پيام هاي الکترونيکي را از بين مي برد.
د) تقريرات «بيت کوين ابزاري نوين در نظام پرداخت هاي الکترونيکي » و «بيت کوين و ماهيت مالي و فقهي » و «سياستگذاري کشورهاي آمريکا، چين و آلمان در زمينة ابزارهاي مالي ديجيتالي جديد مانند بيت کوين »، به استحضار مي رساند تقريرات مذکور صرف نظر از اينکه در هيچ مجلۀ معتبري مورد داوري قرار نگرفته اند، ماهيتي به مانند يک گزارش دارند که هيچ تحليل حقوقي و اقتصادي در اين تقريرات توسط نويسندگان آنها تبيين نشده است و بررسي مطالب آنها نيز نشان از اين امر دارد که هيچ همپوشاني ميان مطالب موجود در مقالۀ حاضر و آن تقريرات وجود ندارد.
ضمن اينکه با امعان نظر از چالش بيان شده مي توان گفت که ممکن است در برخي معاملات بين افراد از اين به اصطلاح ارزها تحت هر عنواني استفاده شود، اما ذخيره سازي آنها توسط دولت ها به عنوان دارايي در کنار ذخاير ارزي واقعي از ريسک بالايي برخوردار خواهد بود و امنيت اقتصادي آن کشور را نيز تهديد مي کند.
Camilla Hodgson, (Lv Apr. 22, 2019), Bitcoin could trigger the next financial crisis, BUSINESS INSIDER ,http://www.
Stan Higgins, (Lv May. 02, 2019), NY Bitcoin Businesses Now Have 45 Days to Apply for BitLicense, COINDESK, https://www.