خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین کارآمدترین تکلیف نامیدن خودکار سریع در تمیز دانشآموزان با و بدون نارساخوانی فارس زبان بود. در قالب یک طرح علی مقایسهای با استفاده از روش سرشماری تمام 77 دانش آموزان دچار نارساخوانی شهر گناباد که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، انتخاب شدند و 77 دانش آموز عادی که از لحاظ سن، جنسیت و هوشبهر با گروه نارساخوان همگن بودند نیز بهصورت در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، 1384)، آزمون هوش ریون (ریون، 1956) و تکالیف نامیدن سریع (دنکلا و رودل، 1974) گردآوری و با استفاده از روش t مستقل و تحلیل تشخیصی- تمیزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد دانشآموزان دچار نارساخوانی در همه تکالیف نامیدن خودکار سریع (رنگ، اعداد، حروف الفبا، اشیاء و شکل رنگی) بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان بدون نارساخوانی بود (0001/0p <)؛ همچنین، تکلیف نامیدن خودکار سریع اشکال رنگی بهترین متمایزکننده دانشآموزان دچار نارساخوانی از دانش آموزان بدون نارساخوانی بود؛ بنابراین، میتوان از تکالیف نامیدن خودکار سریع، بهخصوص آزمون نامیدن اشکال رنگی، برای تمیز دانشآموزان با و بدون نارساخوانی استفاده کرد.
The purpose of the present study was determining the most effective speed naming tasks for discrimination of Persian language students with and without dyslexia. In a causal-comparative design, all 77 students with dyslexia who had the criteria to enter the study were selected, and 77 normal students who were similar with the dyslexic group in terms of age, gender, and intelligence were also selected as available. Data was collected using a diagnostic Reading Test (Shirazi, & Nilipour, 2005), Raven Intelligence Test (Raven, 1956) and Rapid Automatized Naming Tasks (Denckla, & Rudel, 1976). To analyze the data, the independent T test and discriminative analysis method were used. Results show that students with dyslexia perform significantly less than normal students in rapid automatized naming tasks (p <0.0001); also, the coloring shape rapid automatized naming tasks was the most effective in distinctive students with and without dyslexia; therefore, rapid automatized naming tasks, especially coloring shape rapid automatized naming tasks, could be used to discrimination students with and without dyslexia.
ملخص الجهاز:
داده های پژوهش از طریق آزمون تشخیصی خواندن (شیرازی و نیلی پور، ١٣٨٤)، آزمون هوش ریون (ریون ، ١٩٥٦) و تکالیف نامیدن سریع (دنکلا و رودل ، ١٩٧٤) گردآوری و با استفاده از روش t مستقل و تحلیل تشخیصی- تمیزی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت .
Vellutino, Fletcher, Snowling, & Scanlon 7.
در حالی است که بررسی های گذشته نشان میدهند نوع تکلیف نامیدن خودکار سریع (حروف و اعداد یا تصاویر و رنگ ها) هم در پیش بینی خواندن و هم در تمیز دو گروه کودکان با و بدون نارساخوانی قدرت متفاوتی دارند (کلایتون ، وست ، سیرز، هولم و لرواگ ١، ٢٠٢٠؛ هولیس ٢ و همکاران ، ٢٠١٩؛ کریستوفر و همکاران ، ٢٠١٢؛ شاتشیندر و همکاران ، ٢٠٠٤؛ ساویج و فردریکسون ، ٢٠٠٥؛ دنکلا و رودل ، ١٩٧٦) ولی پژوهش های انجام شده در ایران یا سرعت نامیدن چهار تکلیف را با هم جمع زدند و یک نمرۀ کل محاسبه کرده اند (بازگان ، سعیدمنش و ایروانی، ١٣٩٨) یا تعداد تکالیف سرعت نامیدن را از چهار به سه و یک تکلیف کاهش داده اند (شیرازی و همکاران ، ١٣٩١؛ صفرپور دهکردی، وفایی و افروز، ١٣٩٠)؛ بنابراین ، با توجه به پژوهش های داخلی موجود، نمی توان در مورد کارآمدترین تکلیف نامیدن سریع در تمیز دو گروه کودکان با و بدون نارساخوانی استنباطی انجام داد و پژوهش حاضر درصدد است این خلأ را پوشش بدهد.
1. Clayton, West, Sears, Hulme, & Lervåg 2.
Gordon, Moore, Choi, Hoedemaker, & Lowder 4.