خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک از جّو مدرسه در دانشآموزان تیزهوش دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود. پژوهش از نوع رابطهی- علّی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی، نمونهای به حجم 300نفر (140 پسر تیزهوش و 160 دختر تیزهوش) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی موریس (2001)، پرسشنامه ادراک از جّو مدرسه تریکت و موس (1973) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری چون، ضریب همبستگی پیرسون و برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش تحلیل مسیر و از نرم افزار spss، نسخه18 و Amos نسخه 18 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد الگوی حاضر ادراک از جّو مدرسه در جامعه پژوهش معتبر است ( (RMSEA=0/08. در تمام مسیرهای مستقیم پژوهش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با مولفههای ادراک از جّو مدرسه بجز مسیر مستقیم درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانشآموزان تیزهوش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین مسیرهای غیرمستقیم پژوهش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با میانجیگری ادراک از جّو مدرسه تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی میباشد. براساس نتایج میتوان گفت برای افزایش احتمال عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش باید به درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و ادارک از جّو مدرسه آنها توجه شود.
This study aimed to explore the causal relationship of academic engagement and academic self-efficacy with mediation school climate in high school gifted students studying in Ahvaz in the school year 2018-2019. The research is of a provide model of the causal model relationship. The participants of the present study were selected using random stratified random sampling, included a sample of 300 students (140 boys gifted and 160 girls gifted). To collect the required data four educational questionnaires were used including Zarang Questionnair(2011), Maurice Academic Self-Efficacy Questionnaire(2001), Taylor's Educational Performance Questionnair(1999), a Trick and Mouse School climate understanding Questionnaire (1973). To analyze the collected data, the Pearson correlation coefficient was used and SPSS 18 and Amos 18 were used for evaluating the proposed model. The findings of the present study showed that the current pattern of development goals in the research community is valid (RMSEA = 0.08). Gifted students have a positive and significant relationship in all direct paths of academic engagement and academic self-efficacy with the component of the school meditation. Moreover, the indirect paths of research in academic engagement and academic self-efficacy with the mediation of school meditation have an effect on academic performance.
ملخص الجهاز:
درگیری تحصـــیلی ، خودکارآمدی تحصـــیلی ، عملکرد تحصـــیلی ، ادراک از جو مدرسه ، دانش آموزان تیزهوش مقدمه دردنیای امروزی میزان عملکرد تحصیلی ١ یادگیرندگان همواره به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی کیفیت و موفقیت نظام های آموزشی مورد توجه بوده است .
O’Malley, Voight, Renshaw& Eklund 2 .
ابراهیمی ، پاکدامن و سپهری (١٣٩٠) نیز در پژوهشی تحت عنوان روابط بین اهداف پیشرفت ، جو کلاس و توانایی ادراک در نوجوانان نشان دادند که جو کلاس و تلاش و تعهد نسبت به مدرسه می تواند ادراکهای دانش آموزان را از توانایی آن ها نسبت به تکالیف تحصیلی پیش بینی کنند.
همچنین نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای مطرح شده (انگیزش و درگیری تحصیلی ) با ادراک از محیط کلاس درس ، در زمینۀ مؤلفه های (علاقه ، چالش و لذت ) در دانش آموزان مقاطع بالاتر رابطۀ مثبت و معناداری دارد.
یافته ها برای بررسی مدل علی درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ادراک از جو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش ، برخی از شاخص های توصیفی شامل میانگین ، انحراف معیار در متغیرهای مورد مطالعۀ دانش آموزان تیزهوش در جدول شماره ٢ نشان داد میشود.
پیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، اهداف پیشرفت و ادراک از جو مدرسه در دانش آموزان تیزهوش .
Cognitive engagement and achievement: A test of Dweck “s model with returning to school adults Contemporary Educational Psychology, 30,43-59.
The relationship between self –efficacy and academic achievement in high school students.
Academic self-handicapping and achievement goals: A middle schools' responses to educational accountability, doctoral dissertation.