خلاصة:
پژوهش کنونی با هدف تمییز دانشآموزان قلدر براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پیوند با مدرسه انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و علی - مقایسهای بود. گروه مورد مطالعه شامل 98 نفر دانش آموز نفر قلدر و 57 نفر غیرقلدر که از بین نمونه انتخابی (381 نفر) دانش آموز دختر (191) و پسر (190) مقطع متوسطه تبریز بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت ارزیابی متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای قلدری الویوس (2003)، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2006) و پیوند با مدرسه بتی بری و وات (2005) استفاده شد. جهت تمایزگذاری دانش آموز قلدر و غیر قلدر از تجزیه تابع تشخیص به شیوه گام به گام استفاده گردید. یافتههای تحلیل منجر به یک تابع معنادار شد (p≤0/001) و نتایج روشن ساخت که میانگینهای دو گروه قلدر و غیر قلدر در مولفههای تمرکز مجدد- برنامهریزی، ارزیابی مثبت – دیدگاه وسیعتر، پذیرش و فاجعهآمیز کردن مربوط به راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مولفههای احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه و احساس مثبت به مدرسه در ارتباط با پیوند با مدرسه تفاوت معنیداری با هم دارند و طبق این تابع متغیرهای احساس مثبت به مدرسه و ارزیابی مثبت - دیدگاه وسیعتر دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بوده است. با توجه به مساله مورد نظر و یافتههای پژوهشی، پیشنهاد میگردد که از طریق بهبود و توسعه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مولفههای تعلق به مدرسه در دانش آموزان نسبت به کاهش زمینههای قلدری در آنها اقدام نمود.
The present study aimed to distinguish bullying students based on the components of cognitive emotion regulation strategies and School Binding. The current research method is descriptive-correlational and causal-comparative. The study group consisted of 98 bullying and 57 non-bullying students who were selected from a sample (381) of female students (191) and boys (190) of Tabriz high school who were selected by multi-stage cluster sampling. To assess the research variables, the Elves Bullying Questionnaire (2003), the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire of Garnowski et al. (2006) and the Betty Berry and Watt School Binding Questionnaire (2005) were used. Stepwise method analysis was used to differentiate between bullying and non-bullying students. The findings of the analysis led to a significant function (p10.001) and the results showed that the means of both bullying and non-bullying groups in the components of refocusing - planning, positive evaluation - broader perspective, acceptance and catastrophe related to regulation strategies. Cognitive emotion and components of respect and fairness in school and positive feeling to school in relation to School Binding are significantly different and according to this function, the variables of positive feeling to school and positive evaluation - broader perspective have the highest power in distinguishing between the two groups. He has been a student. According to the issue and research findings, it is suggested to education officials and counselors to reduce the areas of bullying in students by improving and developing cognitive emotion regulation strategies and school belonging components in students. Appeared.