خلاصة:
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل اصلی مؤثر بر افزایش تمایل استعدادها برای همکاری با سازمان صداوسیما با روش دلفی رتبهبندی انجام شده است. در راند اول، دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 30 نفر از خبرگان انتخابشده به روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری و به کمک روش کدگذاری کیفی تعداد 245 کد مرتبط با موضوع شناسایی شد که با حذف متشابهات به 64 عامل منحصربهفرد رسید. این 64 عامل در سه دسته مقولهبندی شدند. راندهای دوم و سوم با هدف انتخاب 5 عامل اصلی در هر دسته اجرا شد. راند چهارم نیز با هدف تعیین رتبهبندی این عوامل اجرا و محاسبه ضریب w کندال نشان از دستیابی به اجماع نظر بسیار قوی میان اعضای مشارکتکننده بود. نهایتاً رتبهبندی سه دسته عوامل اصلی ناظر بر ماهیت و فضای شغلی، عوامل اصلی ناظر بر ساختار سازمانی و عوامل اصلی ناظر بر حقوق، مزایای ویژه و امکانات رفاهی تعیین گردید. توجه به این عوامل میتواند انگیزه دو چندانی برای استعدادها جهت فعالیت در سازمان صداوسیما بهعنوان صنعتی خلاق که مهمترین رکن موفقیت در آن سرمایههای انسانیاش است، ایجاد کند.
The current research set out to identify and rank motivational factors that may reinforce talented individuals to work at the Islamic Republic of Iran Broadcasting Company (IRIB) through Delphi Ranking. In the first stage of the study, a comprehensive interview was conducted with a purposive sample of 30 experts based on which 245 related factors were initially detected through qualitative coding method. Next, similar factors were eliminated leading to 64 unique factors which were subcategorized into three major categories. The second and third stages of the study involved scrutinizing the five main factors in each category. Further, the identified factors were ranked and the calculation of the Kendall coefficient indicated a strong consensus among participating experts. Ultimately, three main factors were delineated including those influencing the occupational nature and space, the main factors governing organizational structure and those impacting remunerations, extra benefits and welfare facilities. Taking these factors into account can function as added incentive for the talented to cooperate with the IRIB that might be considered as a creative industry with human capital as the strongest predictor of its success.
ملخص الجهاز:
مديريت استعدادها در سازمان هاي رسانه اي: عوامل مؤثر بر انگيزش استعدادها براي فعاليت در سازمان صداوسيما سياوش صلواتيان ، غلامرضا گودرزي٢، احسان ترشيزي ٣ 1* (دريافت : ٩٨/١١/٠٢-پذيرش نهايي: ٩٩/٠٦/٣٠) چکيده اين پژوهش با هدف شناسايي و رتبه بندي عوامل اصلي مؤثر بر افزايش تمايل استعدادها براي همکاري با سازمان صداوسيما با روش دلفي رتبه بندي انجام شده است .
توجه به اين عوامل ميتواند انگيزه دو چنداني براي استعدادها جهت فعاليت در سازمان صداوسيما به عنوان صنعتي خلاق که مهم ترين رکن موفقيت در آن سرمايه هاي انسانياش است ، ايجاد کند.
امروزه ، مديريت استعداد را نوعي سلاح پنهان در جنگ جهاني کسب استعدادها به شمار مي آورند (کالينز و ملاهي ٢٠٠٩،٣٠٤،٤) که نوعي حمايت از استراتژي شرکتي نيز محسوب مي شود (دي بوک و همکاران ، ٢٠١٨، ٣٠٤) و سازمان هايي که بتوانند در اين زمينه موفق عمل کنند تا حد زيادي موفقيت در نبرد رسانه اي را تضمين کرده اند.
Story, Castanheira, & Hartig 2.
De Boeck, Meyers, & Dries 4.
پژوهش حاضر سعي کرده است ، به عنوان قدم اول در حوزه مديريت استعداد در سازمان هاي رسانه اي به شناسايي و اولويت بندي مهم ترين عوامل مؤثر بر افزايش علاقه استعدادها براي کار در سازمان صداوسيما بپردازد.
نتايج به دست آمده از زمينه عوامل اصلي مرتبط با حقوق و مزايا و امکانات ويژه نشان مي دهد امکان انتخاب محل خدمت مهم ترين دغدغه استعدادها براي کار و فعاليت در سازمان صداوسيما است .
Human Resource Management Research Journal of Emam Hosein University, 3(17), 165-191 (In Persian).