خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت خواب و نشخوار فکری سالمندان مرد شهر اصفهان بود. روش: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را 30 نفر از سالمندان بازنشسته سازمان تامین اجتماعی شهر اصفهان در سال 1398 تشکیل دادند که در نمرات پرسشنامه نشخوار فکری نالن-هوکسما ومورو (1990) و کیفیت خواب پیتزبورگ (1989) نمرات بالا کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای گروه آزمایش روش مداخلهای تکنیکهای ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نشان داد که آموزش تکنیکهای ذهن آگاهی باعث کاهش نشخوار فکری (P=0.007, F=13.99) و بهبود کیفیت خواب (P=0.001, F=8.41) در سالمندان گروه آزمایش شد. نتیجهگیری: به نظر می رسد که کاهش کیفیت خواب باعث کاهش کیفیت زندگی سالمندان می شود؛ بنابراین آموزش روش هایی مثل ذهن آگاهی علاوه بر کاهش نشخوار فکری بتواند بر بهبود کیفیت خواب سالمندان موثر باشد.
Aim: The present study aimed to examine the effect of mindfulness-based group counseling on sleep quality and rumination of older men in Isfahan. Methods: The present study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population consisted of 30 elderly retirees of the Social Security Organization in Isfahan in 2019 and they had obtained higher scores in rumination questionnaire by Nolen-Hoeksema and Morrow (1990) and Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) (1989) and we put them randomly into two 15-individual experimental and control groups. The experimental group received the intervention of mindfulness techniques for eight 90-minute sessions, and the results were analyzed using univariate analysis of covariance (ANCOVA). Results: It was found that teaching mindfulness techniques decreased rumination (P=0.007, F=13.99) and improved sleep quality (P=0.001, F=8.41) in the older people of the experimental group. Conclusion: It seems that reducing sleep quality decreased the quality of life for older people; hence, teaching methods such as mindfulness in addition to the reduction of rumination could be effective in improving the quality of sleep in older people.