خلاصة:
در ادبیات داستانی، راوی خود را در برابر جهانی مشترک با دیگران و در عین حال متفاوت مییابد. گاهی در نقاط مختلف دنیا، این تفاوتها به شباهتهایی قابل درک تبدیل میشود. منطقۀ خاورمیانه با تاریخ پرآشوب خود میتواند ذهن مشابهی را برای روایتگران عصر حاضر ایجاد کند. این اشتراکات روحی در بیان روایت، گسترة مناسبی برای پرداختن به پژوهشهای تطبیقی است. این جستار با رویکردی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر مکتب آمریکایی به کاوشی تطبیقی در روایتهای «حین ترکنا الجسر» از عبدالرحمن منیف و «پیکر فرهاد» از عباس معروفی میپردازد. این روایتها از ابتدای ارسال پیام فرستنده به مخاطب تا دریافت بافتهای متفاوت گفتمانی، خواننده را به سوی درک مناسبات و ترکیب درونی اثر ادبی به منظور دستیابی به ساختار نهایی روایتها هدایت میکنند. در این پژوهش با بررسی پیرفتها و قاعدههای مختص به زبان رمانها وتقطیع ساختارهای سطح روایی، نشانههای حسی- ادراکی استخراج شدهاست. این نشانهها در جریان سیّال ذهن روایتگران به کنشهای قهرمانها سمت و سو داده و منجر به کشف گفتمانهای بوشی در نظام معنایی میشوند. نشانههای عینی که در گذر زمان به روزمرگی رسیدهاند در فصل جدیدی از انفصال معنایی قرار میگیرند. ایجاد معناهای تازه و پیشتنیدگیها و پستنیدگیهای زمانی دریافتهای زیباییشناسی را از خلال چالههای معنایی نمایان میکند. شوشگرها با خروج از موقعیتهای سلبی در جهت رسیدن به استعلای معنای بودن، توالی گفتمان بوشی را خلق میکنند. گفتمانهای بوشی محصول جریان سیال ذهن روایگران در بعدی حسی-ادراکی و نموداری پر جهش از سلب به ایجاب به خلق نشانههای جدید و متفاوت میپردازند.
فی الادب القصصی ، یجد الراوی نفسه حقیقتا ضد عالم مشترک مع الاخرین ولکن فی اجزاء مختلفه من العالم، هذه الاختلافات فی بعض الاحیان تتحول الی اوجه التی مفاهیمها مفهومه. یمکن للشرق الاوسط ، ان یخلق عقلیه مماثله للمشاهدین فی الوقت الحاضر. مع تاریخه المضطرب. هذه المشترکات النفسیه فی تعبیر القصصی مکان جیده لمعالجه البحوث المقارنه یتناول هذا المقال مقارنه وصفیه تحلیلیه للولایات المتحده فی روایات حین ترکنا الجسر» من عبدالرحمن منیف و «پیکر فرهاد» من عباس معروفی تقود هذه الروایات القاري من قراءه الرساله من بدایه رساله المرسل الی کتب الخطاب المختلفه للقاري لفهم العلاقات والتکوین الداخلی للعمل الادبی من اجل تحقیق الهیکل النهايی للروایات. فی هذا البحث، تم استخراج الاعراض الادراکیه الحسیه من دراسه النصوص والقواعد الجدیده الخاصه بمستوی الهیاکل السردیه. هذه العلامات فی سیاق مجری عقول الرواه دفعت الی تصرفات الابطال وادت الی اکتشاف خطابات بوشی فی النظام الدلالی. العلامات الموضوعیه التی وصلت الی نهایتها کل یوم فی فصل جدید وصلوا الی الفصل جدید من انهیار الدلالات. تظهر معانی جدیده الملمس السابق والماضی و التنزیلات الجمالیه من خلال الثقوب الدلالیه. یخلق منطق الخطاب تتابع خطاب بوشی ولهذا انه یترک موقفا حاسما من اجل تحقیق تفوق المعنی. تعد خطابات بوشی نتاج تدفق السوايل لعقول المتابعین فی الادراک الحسی المقبل وفايض رسومی للعناصر التی تمیل الی خلق علامات جدیده ومختلفه للاضطراب.
In the narrative literature, the narrator finds himself against a shared world with others at the same time. Sometimes in different parts of the world, these differences become understandable. The Middle East, with its turbulent history, can create a similar mindset for contemporary observers. These psychological similarities to narrative expressions are a good way to address comparative research. This essay deals with an American-based descriptive-analytical approach to comparative exploration of narratives by "Abdul Rahman Manif" during “"Heyn Tarakna Aljsr" and "Peykar- e- Farhad". These narratives lead the reader from reading the message from the beginning of the sender's message to the reader's various discourse textbooks to understand the relationships and internal composition of literary work in order to achieve the ultimate structure of narratives. In this research, sensory-cognitive symptoms have been extracted from the study of novel texts and rules specific to the level of narrative structures. These signs in the course of the stream of consciousness of narrators propelled into the actions of the heroes and they led to the discovery of existential discourses in the semantic system. Objective signs that have become commonplace over time fall into a new chapter of semantic separation. Creating new meanings and temporal and post-temporal manifestations show aesthetic perceptions through semantic holes. By coming out of negative situations in order to achieve the transcendence of meaning, the Shushigars create the sequence of Bush's discourse. Bush's discourses are the product of stream of consciousness of the narrators' minds in the sensory-perceptual dimension and a leaping diagram of deprivation necessitates the creation of new and different signs.