خلاصة:
هدف این پژوهش یافتن فاکتورهای تاثیرگذار بر بومیسازی صنعت خودرو در ایران و هدف دیگر آن شناسایی روند بومیسازی صنعت خودرو ترکیه و تطبیق عوامل موفقیت این کشور با شرایط ایران است. این امر از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبه نیمساختاریافته با 12 نفر از خبرگان صنعت خودرو و ترکیه درسطوح عالی، اعم از مسئولین دولتی، مدیران خودروسازان و قطعهسازان، پژوهشگران این حوزه و اساتید دانشگاه صورت پذیرفت. مصاحبهها تا آنجا ادامه یافتند که پژوهشگران احساس کردند، دادهها تکراری شده و به حد اشباع رسیده است. سپس تحلیل دادههای کیفی با استفاده از تحلیل تم صورت گرفت که در نتیجه آن 298 کد اولیه در قالب 47 کدثانویه که در 6 گروه مفاهیم اصلی (تمهای اصلی) برطبق نظر خبرگان طبقهبندی گردیدند. نتایج نشان میدهد تمامی مفاهیم اصلی شناسایی شده بر بومیسازی تاثیرگذار هستند که در این میان عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل زمینهای میباشند. پس از شناسایی عوامل مؤثر بر بومیسازی صنعت خودرو و انجام مطالعه تطبیقی میان دو کشور ایران و ترکیه، نتایج حاکی از آن است که ایران به صورت کلی دربسیاری ازمفاهیم اصلی مذکور دارای ضعف میباشد. عدم موفقیت کشور ایران نسبت به ترکیه در بومیسازی صنعت خودرو حاصل تفاوت در عواملی از جمله: سیاسی، قانونی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، محیط داخلی صنعت خودرو و زیرساخت میباشد.
The purpose of this study is to find the factors affecting the localization of the automotive industry in Iran and its other purpose is to identify the process of localization of the Turkey’s automotive industry and to match the success factors of this country with the Iran’s conditions. This was done by library study and semi-constructed interviews with 12 experts in the automotive industries and Turkey at an excellent level, including government officials, managers of automakers and parts manufacturers, researchers in the field, and university professors. The interviews continued until the researchers felt that the data had been duplicated and saturated. Then, qualitative data analysis was performed using theme analysis, which resulted in 298 initial codes in the form of 47 secondary codes, which were classified in 6 groups of main concepts (main themes) according to experts. The results show that all the main concepts identified affect localization, among which socio-cultural factors are the underlying factors. After identifying the factors affecting the localization of the automotive industry and conducting an adaptive study between Iran and Turkey, the results indicate that Iran in general has a weakness in many of the main concepts mentioned. The failure of Iran in relation to Turkey in the localization of the automotive industry is the result of differences in factors such as: political, legal, economic, socio-cultural, the internal environment of the automotive industry, and infrastructure.
ملخص الجهاز:
اين پژوهش سعي بر آن دارد با بررسي تجربيات موفق کشور ترکيه و در خلال آن ساير کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه و مطالعه شرايط حاکم بر کشور ترکيـه و ايران ، خلأ موجود در مطـالعـات پيشـــين که عدم نگاه جامع بر تمامي عوامل تاثيرگذار و بومي نکردن يافته هاي تحقيق و همچنين دسـته بندي صـحيح عوامل شناسايي شده جهت قابل استفاده بودن اين يافته ها، براي برون رفت از شـرايط نابسـامان کنوني است ، را پر کرده تا ايران بتواند به عنوان رقيبي مطرح در منطقه خاورميانه براي کشور ترکيه باشد.
نمونه اي از کدهاي اوليه ، ثانويه ، مفاهيم اصلي و پيشينه پژوهش عوامل موفقيت ترکيه در بومی سازی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتيجه گيري نتايج حاکي از آن است که عدم موفقيت کشور ايران نسبت به ترکيه در بومی سازی صنعت خودرو حاصل تفاوت در عواملي از جمله : سـياسـت علم و فناوري، حقوق اداري، ديپلماسي و روابط بين الملل ، مذاکره و کنوانسـيون هاي بين المللي، سـياستگذاري عمومي، سياست اقتصادي، برنامه ريزي اقتصادي، تأمين منابع مالي، اقتصاد توسعه ، امنيت سرمايه ، اقتصاد مديريت ، توسعه بازار، اقتصاد بين المللي، اقتصاد انرژي و منابع ، برنامه ريزي و ســياســتگذاري، قوانين تجارت و بازرگاني، قوانين حمايتي، قوانين نظارتي، قوانين مالکيت ، رقابت ، مبارزه با فسـاد، بروکراسـي، فرهنگ سـازي، آسيب اجتماعي، رفاه و خدمات اجتماعي، زيرساخت فني تکنولوژيکي، زنجيره تأمين ، زيرســـاخت فرهنگي اجتماعي، بســـتر تجاري بازرگاني، مديريت توليد، ارتباط با دانشـگاه ، سـرمايه گذاري مشترک، برنامه ريزي و سياستگذاري، تحقيق و توسعه ، زنجيره تأمين ، واحد عقد قراردادها و بازار جهاني است .