خلاصة:
پتانسیل قابلتوجه برای بهبود فرایندهای دانشی و یادگیری در سازمانهای پروژه محور از یکسو و محدودیتهای خاص این ساختارها از سوی دیگر، آنها را به یکی از الگوهای ساختاری چالشبرانگیز در حوزه حکمرانی دانش تبدیل نموده است؛ اما این چالشها کمتر در رویههای موجود حکمرانی دانش موردتوجه قرارگرفته و پژوهشهای مرتبط نیز تاکنون این موضوع را به صورتی همهجانبه موردمطالعه قرار ندادهاند. پژوهش حاضر کوشیده است با پیروی از رویکرد آمیخته و با بهرهگیری از روشهای فراترکیب و دلفی در قالب طرحی اکتشافی، تصویری روشن و جامع از مفهوم حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور ارائه نماید. چارچوب مفهومی پیشنهادی این پژوهش مشتمل بر 194 عنصر است که در قالب شش مقوله یا بُعد، 19 نوع یا دسته و 169 جزء یا کد، ساماندهی شدهاند. ابعاد شناساییشده عبارتاند از هدف، فرایند، ساختار، سازوکار، بافتار و رویکرد که هر یک بخشی از چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور را تبیین مینمایند. چارچوب مذکور مبنایی برای درک جوانب مختلف حکمرانی دانش در سازمانهای پروژه محور ایجاد نموده و با لحاظ نمودن چالشهای پیش روی ساختارهای پروژهای در حوزه فرایندهای دانشی، بستری برای طراحی و پیادهسازی راهکارهای مؤثر حکمرانی دانش در اینگونه سازمانها فراهم مینماید.
Project-based organizations are one the most challenging structures in the realm of knowledge governance due to their specific constraints and also a great potential for improvement in knowledge and learning processes. But these challenges have been rarely addressed in the related research and practice. This research attempts to present a clear and comprehensive understanding of the concept of knowledge governance in project-based organizations by following the mixed research approach using Meta-Synthesis and Delphi methods in an exploratory manner. The proposed framework of the research consists of 194 conceptual elements arranged in 6 dimensions, 19 categories, and 169 components. The identified categories are the “Purpose”, “Process”, “Structure”, “Mechanism”, “Context”, and “Approach”, each part of which defines “why”, “what” and “how” knowledge governance in project-based organizations. The proposed conceptual framework provides a solid basis for understanding the different aspects of knowledge governance in project-based organizations, and by addressing the challenges facing the project structures in the area of knowledge processes, it provides a platform for designing and implementing effective solutions for knowledge governance in such organizations.