خلاصة:
این مقاله، با طرح این مسئله که هدایتپذیری دانش در بین گروههای مختلف دانشی، بهسختی انجام میشود، به ارائه الگویی برای حکمرانی دانش در این مورد با استفاده از شبکههای اجتماعی میپردازد. ازآنجاکه مرور ادبیات، بهخوبی این باور را که حکمرانی دانش تنها در حد مطالعات کتابخانهای و نه میدانی، انجامشده است را به اثبات میرساند و نشانههای لازم برای ارائه یک طراحی منسجم را نیز ارائه نمینماید. ازاینرو محقق، بافهم وضعیت، نسبت به استفاده از روش تحقیقات علم طراحی بهعنوان روشی اقدام محور، درصدد فهم وضعیت، شناسایی نیازها و اهداف طراحی، ارائه طراحی و سپس ایجاد مصنوع لازم و درنهایت پیادهسازی آن در موردمطالعه، اقدام نموده است. استفاده از ابزار شبکههای اجتماعی بهعنوان یک فناوری اجتماعی که میتواند سبب تحولآفرینی شود، کمک شایانی به ارائه قابلیتهای موردنیاز در طراحی منحصربهفرد در حوزه حکمرانی دانش نمود. نتایج ارائهشده نشان داد که با استفاده از منطقهای نوین این قبیل فناوریها میتوان بسیاری از مشکلاتی که ناشی از ترس، عدم اعتماد، نبود انگیزه، عدم فعالیت و ... قلمداد میشود را برطرف نماید.
This article addresses the governance mechanisms required among different knowledge groups, which are so hard to be formed, to design a knowledge governance framework in social networks. There are many problems among different knowledge groups when trying to make knowledge endeavours and obtaining a knowledge-based product/service. Reviewing the literature show strong recommendations to study the mentioned phenomena, not only using less library studies, but also using pragmatism approach and the action-based research methodologies. By understanding the situation, the researchers has used design science research (DSR) methodology to find the needs, proposing a design and make an artifact due to the problem, all based on the DSR guidelines and principles. By study different Entrepreneurial firms (start-ups) in a boot camp, all have the problems of knowledge gathering, communications between different knowledge sections and etc., the design process has been implemented and evaluated. The verification and validation results showed significant improvement in knowledge groups’ relations while many of them had more agility and also better results.