خلاصة:
زمینه و هدف: مسئولیت کلی هر سازمان بر عهده رهبران استراتژیک است و عملکرد سازمانی متاثر از انتخابهای استراتژیک، بازتاب عمل و رویکرد مدیران ارشد آن است. پویایی کنونی فضای کسبوکار و پیشرفت فنآوری، سازمانها را در تقابل با گروههای مختلف ذینفع قرار داده است که خواستههای متعارض و واگرایی دارند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی توانمندیهای مورد نیاز رهبران استراتژیک برای جلب رضایت ذینفعان مختلف سازمانی در شرکتهای هواپیمایی ایرانی انجام شد.
روششناسی: این پژوهش به لحاظ جهتگیری در زمرۀ پژوهشهای توسعهای قرار دارد و با استفاده از روش کیفی تحلیل تم بر روی داده های حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته 17 نفر از رهبران استراتژیک شرکتهای هواپیمایی (مدیرعامل، اعضای هیئتمدیره و مدیران ارشد اجرایی) انجام شد. برای نمونهگیری از روش هدفمند قضاوتی و جهت تحلیل دادهها از نرمافزار QSR Nvivo استفاده شد. پایایی کدگذاری مصاحبهها با استفاده از روش درصد توافق درون موضوعی تایید شد.
یافتهها: در نتیجه تحلیل دادههای پژوهش، 4 تم اصلی شامل ویژگیها و مهارتهای بنیادین رهبری در جایگاه استراتژیک، ویژگیهای فردی، مهارتهای رفتاری بین فردی، مهارتهای مدیریتی، 24 تم فرعی و 60 مفهوم برای رهبری استراتژیک با رویکرد ذینفعان شناسایی شدند.
نتیجهگیری: الگوی چهار وجهی رهبری استراتژیک ذینفعمحور در راستای توفیق تیم مدیریت ارشد سازمانها برای جلب رضایت ذینفعان مختلف ارائه شد. الگوی مذکور را میتوان به عنوان مبنایی برای انتخاب و آموزش مدیران استراتژیک شرکتهای هواپیمایی به کار گرفت.
Objective: The overall responsibility of any organization lies with its strategic leaders or senior management team and organizational performance is influenced by their strategic choices, in other words, the organization is the reflection of its top executives. The current dynamics of the business environment and technological advances have put organizations at odds with various stakeholder groups that sometimes have conflicting demands. Therefore, this study aimed to identify the capabilities required for strategic leaders to satisfy different organizational stakeholders in Iranian airlines. Methodology: The approach of this research is inductive and in terms of research orientation it is an applied researches. The study was conducted by using a qualitative method through the thematic analysis of semi-structured interviews with 17 strategic leaders of airlines (CEO, Board of Directors and Chief Executive Officers). Purposeful judgment and snowball methods were used for sampling. QSR Nvivo software was used to analyze the data derived from the interviews and the reliability of the coding of the interviews was assessed by using in-subject percentage agreement method. Findings: as a result of analyzing the data from the interviews, 4 main themes are: strategic leadership skills, individual attributes, interpersonal behavioral skills, management skills, and 24 Sub-themes and 61 concepts for strategic keadership with stakeholders approach was identified. Conclusion: in the present study, in order to satisfy different stakeholders by top management team, the fourfold pattern of strategic leadership was presented.
ملخص الجهاز:
با در نظر گرفتن این موضوع کـه تـیم مـدیریت ارشـد سازمان هدایت گر سازمان در مسیر کلی و منشأ تصمیمات و انتخاب های اسـتراتژیک هسـتند و این مهم که این انتخاب ها تحت تـأثیر ویژگـیهـا، ارزش هـا و انگیزاننـده هـای افـراد سـازندۀ انتخاب هاست و پیاده سازی تصمیمات نیز متأثر از توانمندی ها و مهارت های این افراد است ؛ این پژوهش در نظر دارد به شناسایی آن دسته از شایستگیهایی بپردازد که موجب توفیـق رهبـران استراتژیک و تیم مدیریت ارشد سازمان در برآوردن نیازهـای ذینفعـان مختلـف مـیشـود.
بـه عبارت دیگر سؤال اصلی این پژوهش این است که «ویژگیها و مهارت هـای مناسـب رهبـران استراتژیک در راستای جلب رضایت ذینفعان مختلف سازمان کدام اند؟» پیشینۀ پژوهش خاستگاه و مفهوم رهبری استراتژیک رهبری استراتژیک با ارائه مقالـه ای توسـط همبریـک و ماسـون ١ در سـال ١٩٨٤ بـا عنـوان «نظریۀ رده های بالا٢: سازمان به عنوان بازتاب مدیران ارشد آن » مورد توجه قـرار گرفـت و مفهوم رهبری استراتژیک توسعه یافت (همبریک و ماسون ، ١٩٨٤).
Mary Crossan, Dusya Vera, Len Nanjad 8.
Fundamental competencies مطالعه پژوهش های رهبری استراتژیک نشان می دهد که در تمامی پـژوهش هـای خـارجی فارغ از اینکه ، نوع نگاه مدیران این جایگاه حداکثرسازی ثـروت سـهامداران یـا بـرآوردن نیازهـا و خواسته های ذینفعان مختلف سازمان باشد، صرفا توانمنـدی هـا و شایسـتگیهـایی بـرای رهبـران استراتژیک احصا شده است .
Strategic Leadership: Theory and Research on Executives, Top Management Teams, and Boards.
Responsible Leadership: Review and Prospects, American Journal of Industrial and Business Management,, 6, 877-884.