خلاصة:
زمینه: سبک های فرزند پروری والدین از عوامل مهم تأثیرگذار بر تربیت فرزندان و ویژگی های شخصیتی آنان است. اما مسئله اصلی این است که آیا بین سبک های فرزند پروری و مؤلفه های جمعیت شناختی والدین با تیپ های شخصیتی فرزندانشان رابطه وجود دارد؟ هدف: بررسی ارتباط بین سبک های فرزند پروری و مؤلفه های جمعیت شناختی والدین با تیپ های شخصیتی فرزندان آنها بود.
روش: پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز (به همراه والدین آنها) در سال تحصیلی 1397-1396 بود. تعداد 324 نفر از دانش آموزان دختر و پسر (165 دختر و 165 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه شخصیت آیزنگ (1975) فرم مخصوص کودکان و نوجوانان و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند (1971) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون خی دو و تحلیل واریانس چند متغیری انجام شد. یافتهها: روابط معناداری بین سبک فرزند پروری با تیپ شخصیتی فرزندان و سطح تحصیلات والدین وجود دارد (01 /0>p). بین درآمد خانواده و تیپ شخصیتی فرزندان روابط معناداری وجود داشت (0/01>p). بین نوع محل سکونت با تیپ شخصیتی فرزندان روابط معناداری وجود نداشت (01/ 0> p) و بین والدین زن و مرد در سبک های فرزند پروری تفاوت معناداری وجود ندارد (0/01p). نتیجه گیری: روش های تربیت قاطعانه، روش مناسبی برای تربیت و تکوین شخصیت فرزندان است. می توان برای تکوین شخصیت فرزندان از سبکهای فرزند پروری والدینشان بهره برد.
Background: Parenting styles are one of the most important factors affecting the upbringing of children and their personality traits. But the key question is whether there is a relationship between parenting styles and the demographic components of parents with their childrenchr('39')s personality types. Aims: To investigate the relationship between parenting styles and parentschr('39') demographic components with their childrenchr('39')s personality types. Method: This was a descriptive correlational study. The statistical population of the study consisted of all male and female high school students of Tabriz (with their parents) in the academic year of 2018-2019. 324 male and female students (165 girls and 165 boys) were selected using multistage cluster random sampling. The data collection tool was Eiseng Personality Questionnaire (1975) for children and adolescents and the Baumrind parenting practices questionnaire (1971). Data analysis was performed using Chi-square test and multivariate analysis of variance. Results: There was a significant relationship between parenting style with child personality type and parental education level (pConclusions: The methods of decisive education are a good way to educate and develop the personality of children. Parental parenting styles can be used to develop childrenchr('39')s personality