خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش دستیابی به چهرهی ترسیم شده از مادری، بواسطه نقشی است که توسط سوپرمامها در اینستاگرام اجرا شده و همچنین مطالعه سبک و ابعاد زندگی آنها از دیگر اهداف این پژوهش بوده است. برای رسیدن به این اهداف از روش مردمنگاری شبکهایی (نتنوگرافی) استفاده کردهایم.نتایج بدستآمده از تحلیل تماتیک، شامل 6 تم اصلی «نمایش مادرانگی کامل»، «زیباییشناختی کردن مادری»، «بازتولید الگوهای سنتی مادرانگی »، «نمایش من ایدهآل»، «سبکمند کردن زندگی روزمره»، «نمایش خانواده خوشبخت و برخورداری از روابط مطلوب» است. سوپرمامها از طریق زیباییشناختی کردن مادری سعی در بازشکل دادن به مادری به عنوان الگویی مطلوب را دارند. تصویر ایدهآل و دلفریب مادرانگی که با ظرافت تمام توسط سوپرمامها در اینستاگرام به نمایش گذاشته میشود اگرچه ممکن است برای دیگر مادران دستنیافتنی باشد، با این حال چهره تازهای از مادرانگی را ایجاد کرده است. درصورتیکه ضرورتا مادرانگی سنتی را به چالش نمیکشند بلکه این تصویر تداوم الگوی مادرانگی سنتی اما در لباس جدید است. اگرچه مادرانگی همچنان با فداکاری و مهر منسوب به آن معنا می شود و به لحاظ معنایی تفاوت چندانی با دهههای پیش از خود نمیکند، با این حال مادران اینستاگرامی در تعریف هویت مادری و فردی خود و همچنین راه و روش والدگری و فرزندپروری به شیوهی متفاوت ایفای نقش کردهاند.
This study tries to investigate the features of motherhood, according to the role presented by mothers on Instagram. It also studies the lifestyle and other aspects of the lives of supermoms and their followers. Reaching these objectives, we have used Netnography and direct observation. The results from thematic analysis involves six main theme as below: “the presentation of perfect motherhood”, “the aestheticization of motherhood”, “Reproduction of traditional patterns of motherhood”, “the presentation of ideal me”, “stylizing of everyday life” and “the presentation of happy family with desired relationship”. Supermoms try to reshape the image of motherhood as a desirable role through aestheticization of it. The ideal and deceptive image of motherhood presented by Supermoms on Instagram, although it may be unattainable for other mothers, has created a new image of motherhood. As well as they provide a new image of motherhood, yet they don’t necessarily challenge the traditional motherhood. In fact, this image is a continuance of the traditional motherhood pattern but in a new appearance. Although motherhood still means sacrifice and love, and is not semantically different from decades ago, Instagram mothers acted differently in maternal and personal identities, as well as in parenting. Keywords: Motherhood, Maternal identity, Instagram influencer moms, Instagram, Netnography
ملخص الجهاز:
اگر آن گونه که جان استوری گفته است «مـا فرهنـگ را مـی سـازیم و توسـط فرهنـگ ساخته می شویم » [١، ص٣٣٩] صحیح باشد، می توان این پرسش را طرح کرد که ما چگونه در اینستاگرام فرهنگی جدید را بنا می کنیم ؟ و از سویی دیگر، چگونه از طریق اینسـتاگرام ساخته می شویم ؟ اینستاگرام عرصه ای فراهم کرده است که مادران همچنان که به شرح و توصیف لحظه هـای مادرانگی شان می پردازند، فعالیت های دیگرشان را نیز به نمایش می گذارنـد.
است و روند این صفحه ها بدین گونه اسـت کـه اگـر حتـی در ابتـدای فعالیتشان در اینستاگرام زندگی عادی و روزمره را نشان می دادند، کـم کـم بـه نمـایش زنـدگی مصنوعی و از پشت لنز موبایل یا دوربین های آتلیه تبدیل می شود و همه چیز با سرعت به سمت مصرف گرایی هرچه بیشتر در حرکت است ؛ هر چقدر فالوئرهایشان بیشتر مـی شـود، تبلیغـات و تجملات بیشتری نیز دیده می شود.
از آنجا که هدف اصلی پژوهش حاضر پی بردن به سبک زندگی ای است که سوپرمام هـا در اینستاگرام نمایش می گذارند، خود مادران را به عنوان واحـد تحلیـل و همچنـین واحـد مشاهدٔە صفحات اینستاگرامی در نظر گرفته ایم ؛ به این معنا که صفحة اینستاگرام مـادران را به عنوان محیطی بررسی کرده ایم که مادران در کنار ایفای نقـش مـادری خـود در بطـن زندگی روزمره و همچنین ارتباط با سایر کاربران تولید معنا کرده اند و جهـانی بـه مـوازات جهان واقعی خلق کرده اند.
1. cyber motherhood سوپرمام ها و مفهوم مادری در فضای اینستاگرام ١٤٧ در پژوهش حاضر، صفحه های اینستاگرامی که توسط مادران یا دیگر اعضای خانواده مدیریت می شود، اما به نام فرزندشان است و فرزند تنها نقش مدل و ابزار تبلیغات را ایفا می کند، در نظر نگرفته ایم .