خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش تاثیر عوامل مشارکت اجتماعی شهروندان و گردشگران به منظور حفاظت از محیط زیست در شهرهای ساحلی(مطالعه موردی شهر محمود آباد ) می باشد. پژوهش از نظر هدف توسعهایی –کاربردی و به روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیئتعلمی رشتههای محیط زیست، ابخیز داری، کشاورزی،جغرافیا، گردشگری، دانشگاههای محمود آباد، مدیران سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی، کارفرمایان و پیمانکاران بودند.روش نمونهگیری در بخش کیفی، غیر تصادفی از نوع هدفمند و در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها در بخش اول مصاحبه نیمه ساختاریافته حضوری تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبه با 29 نفر (23آقا و 6 خانم)چهاربعد و 21گویه شناسایی گردید. بخش دوم گویههادر اختیار اعضای گروه دلفی(8 نفر) در دو مرحله برای طراحی پرسشنامه قرار گرفت.در بخش کمی پرسشنامه محقق ساختهای در مقیاس پنج ارزشی لیکرت بهصورت آنلاین در میان نمونه آماری(85 نفر) توزیع گردید.پایایی مدل اندازهگیری پژوهش ضرایب آلفای کرونباخ رفتار(769/0)، آگاهی و نگرش(755/0) ، اعتقادات دینی(914) و معاشرت(00/1) بدست آمد.نتایج نشان داد وضریب استانداربین (عوامل معاشرت بر مشارکت اجتماعی)199/0= β؛ و ضریب معناداری 691/13=t رابطه معنادار و در رتبه اول همچنینضریب استاندارد بین (عوامل آگاهی و نگرش برمشارکت اجتماعی) 302/0β= ؛ ضریب معناداری 048/13= t این رابطه معنادار و در رتبه دوم ، ضریب استاندارد بین (عوامل رفتار و مشارکت اجتماعی) 325/0= β؛ ضریب معناداری 364/12= t این رابطه معنادار ؛ در رتبه سوم وهمچنین ضریب استانداردبین (عوامل اعتقادات دینی بر مشارکت اجتماعی) 316/.= β؛ضریب معناداری 964/11= t رابطه معنادار ؛ و در رتبه سوم قرار میگیرد.
The main purpose of this study was to investigate the effect of social participation
factors of citizens and tourists on environmental protection in coastal cities (case study
of Mahmood Abad). The research was conducted in terms of development-practical
and mixed method. The statistical population of the study consisted of faculty
members in the fields of environment, watershed management, agriculture, geography,
tourism, Mahmoud Abad universities, managers of public organizations and private
companies, employers and contractors. Data collection tools continued in the first part
of the semi-structured in-person interview until reaching the theoretical saturation
stage. Interviews with 29 individuals (23 males and 6 females) were identified in 4D
and 21 items. The second part of the questionnaire was administered to Delphi group
members (n = 8) in two stages for designing the questionnaire. In the quantitative part,
a researcher-made questionnaire was distributed online among the statistical sample (n
= 85) on a five-point Likert scale. Cronbach's alpha coefficients of behavior (0.769),
knowledge and attitude (0.755), religious beliefs (914), and socialization (0.001) were
obtained. Β = 0 and significant coefficient t = 13691, meaningful relationship and first
of all standard coefficient between (factors of knowledge and attitude on social
participation) β = 0.0302; significant coefficient t = 13.148 In the second rank, the
standard coefficient between (factors of behavior and social participation) β = 0.325;
the coefficient of significance t = 12.364 This significant relationship; in the third rank
and also the coefficient of standard deviation (factors of religious beliefs on social
participation) 316 /. Significant Relationship Coefficient t = 11.964 and ranked third.