خلاصة:
هدف از این مقاله، ارائه الگویی جهت شناسایی مؤلفههای اصلی تأثیرگذار بر معنا بخشی در راستای جذب گردشگر، با مطالعه موردی بازارهای سنتی و تاریخی سنندجی و آصف سنندج و بازار قیصری نقیب سلیمانیه، میباشد. برای این منظور از روش تحقیق کیفی – کمی، استفاده شده است. در بخش کیفی تحقیق مصاحبه با نمونهای شامل 16 خِبره انجام شده است و به روش کدگذاری باز، محوری 105 و در نهایت انتخابی، واژههای کلیدی شناسایی گردید؛ که منتج به پرسشنامهای 74 سؤالی در هشت مؤلفه «عملکردی – اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی– ادراکی، فنی- کالبدی، معماری، سیاسی و مرمت- باززنده سازی» شده است. در بخش کمی تحقیق، پرسشنامه در دو نسخه فارسی و کردی، به وسیله نمونههای کمکی 20 نفر از مراجعهکنندگان به بازارها و با استفاده از روایی محتوا و پایایی ضریب آلفای کرونباخ، استاندارد شده است. تعداد 190 پرسشنامه فارسی در بین افراد حاضر در بازار سنندج و 40 نسخه کردی از پرسشنامه در بازار سلیمانیه، توزیع شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملیِ تأییدی، مدل نهایی مبتنی بر مؤلفهها «عملکردی – اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عاطفی– ادراکی، فنی- کالبدی، معماری، سیاسی و مرمت- باززنده سازی» تأیید گردید. بر اساس نتایج آزمون T مستقل، بازار سلیمانیه از نظر مؤلفههای «عاطفی- ادراکی، فنی – کالبدی و فرهنگی»، به طور معنیداری نسبت به بازار سنندج از وضعیت بهتری برخوردار بود در حالی که در مؤلفههای «اجتماعی، معماری و مؤلفهی نیاز به امر مرمت – احیاء»، بازار سنندج در شرایط بهتری قرار دارد. همچنین در مؤلفههای سیاسی و مرمت- احیا تفاوت معنیدار نیست. (05/0P>)
The purpose of this paper is to provide a model for identifying the main components
affecting the meaning of attracting tourists by studying the traditional and historical
markets of Sanandaji and Asif located in Sanandaj city and Qaisari Naqib market
located in Sulaimaniyah city. For this purpose, qualitative-quantitative research
method has been used.In the qualitative part of the research, an interview was
conducted with a sample of 16 items and keywords were identified by open source,
105-axis and finally selective coding methods;This results in a 74-item questionnaire
consisting of eight components:"functional-economic, cultural, social, emotionalperceptual,
technical-physical, architectural, political, and restoration-regenerative."In
the quantitative part of the research, the questionnaire was standardized in two
versions, Persian and Kurdish, with the help of 20 statistical samples from statistical
communities referring to Sanandaji, Asef and Qaisari Naqib markets and using content
validity and reliability of Cronbach's alpha coefficient. By estimating the sample size
of Cochran and sampling, 190 Persian questionnaires were distributed among the
people present in Sanandaj Bazaar and 40 Kurdish copies of the questionnaire were
distributed among those who referred to Sulaimaniyah Bazaar. Based on the results of
confirmatory factor analysis, the final model based on the components "functionaleconomic,
cultural, social, emotional-perceptual, technical-physical, architectural,
political, and restoration-revitalization" was confirmed. According to the results of the
independent T test, Soleimani Bazaar was significantly better than Sanandaj Bazaar in
terms of "emotional-perceptual, technical-physical, and cultural" components, while in
"social, architectural and component" components. The need for restoration -
revitalization ", Sanandaj market is in better condition. Also, there is no significant
difference in political and restoration-revitalization components. (P <0.05)