خلاصة:
Aims: Oral problems, particularly dental caries, are among prevalent health problems across the world that normally initiate in adolescence. This study aimed to determine oral health-related factors based on the health belief model among 10th to 12th-grade students in Kashan.
Instrument & Methods: This cross-sectional study was conducted on 180 10th to 12th-grade students living in Kashan City, Iran, in 2017-18. Using multistage sampling, students were randomly selected from schools. Then, students completed a valid and reliable researcher-made questionnaire. Utilizing independent t-test, logistic regression, ANOVA, and Pearsonchr('39')s correlation coefficient, the collected data were analyzed by SPSS 20.
Findings: 50.6% of the participants brushed teeth at least once a day, 20% used dental floss once a day, and 8.3% referred to the dentist once every six months. There was a significant positive correlation between perceived self-efficacy and oral health behaviors (r=0.35; p0.05).
Conclusion: The health belief model has the necessary effectiveness in promoting oral health behaviors. It is suggested to utilize appropriate plans and educational interventions based on behavioral models and theories to increase self-efficacy and remove barriers to toothbrushing behavior, utilization of dental floss, and improvement of oral health in students.
اهداف: مشکلات دهان و دندان، به ویژه پوسیدگی دندان، از جمله مشکلات بهداشتی رایج در سراسر جهان است که به طور معمول در دوره نوجوانی آغاز می شود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با بهداشت دهان و دندان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در بین دانش آموزان کلاس 10 تا 12 در شهر کاشان انجام شد.
ابزار و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 180 دانش آموز پایه 10 تا 12 ساکن شهر کاشان، در سال های 1396 تا 1397 انجام گردید. دانش آموزان به طور تصادفی و با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای از مدارس انتخاب شدند. سپس، شرکت کنندگان در مطالعه، یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده در نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های t مستقل، رگرسیون لجستیک، آنالیزواریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافته ها: 50.6 درصد از شرکت کنندگان حداقل یک بار در روز مسواک می زدند، 20 درصد یک بار در روز از نخ دندان استفاده می کردند و 8.3 درصد هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه می کردند. طبق یافته ها، بین خودکارآمدی درک شده و رفتارهای بهداشت دهان و دندان همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت (0.35=r ؛ 0.001>p). علاوه بر این، موانع درک شده با انجام رفتارهای بهداشت دهان و دندان رابطه منفی و معناداری داشت (0.30-=r ؛ 0.001>p). با این حال، بین حساسیت درک شده، شدت درک شده و منافع درک شده با رفتارهای بهداشت دهان و دندان همبستگی معنی داری مشاهده نشد (0.05p).
نتیجه گیری: مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقاء رفتارهای بهداشت دهان و دندان اثربخشی لازم را داشت. طراحی برنامه ها و مداخلات آموزشی مناسب بر اساس الگوها و نظریه های رفتاری جهت افزایش خودکارآمدی و رفع موانع رفتار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و بهبود سلامت دهان و دندان در دانش آموزان پیشنهاد می شود.