خلاصة:
در سالهای اخیر با ظهور پیشبرد فروش و عوامل موثر بر آن، سازمانها عمل فروش را به طور موفقیتآمیز انجام میدهند. این پژوهش به دنبال شناسایی و رتبهبندی روشهای پیشبرد فروش در شرکتهای دانشبنیان اصفهان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به لحاظ گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی بوده که به صورت ترکیبی در دو مرحله کمی و کیفی انجام شد. جامعه آماری بخش کمی کلیه مدیران شرکتهای دانشبنیان استان اصفهان به تعداد 547 نفر بود که از این تعداد، با استفاد از فرمول کوکران 226 نفر از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها در بخش کمی از طریق پرسشنامه و جهت تجزیه و تحلیل بخش کیفی از تحلیل مضمون استفاده شد؛ تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی؛ و تحلیل استنباطی دادهها، از آزمون فریدمن و با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج اولویتبندی روشهای پیشبرد فروش غیرمالی نشان داد که بیشترین میانگین به ترتیب مربوط به متغیرهای ضمانت محصول، امتحان یا تست محصول و کالای خاص بوده؛ و در بخش روشهای پیشبرد مالی نیز بیشترین میانگین مربوط به متغیر تخفیفات تجاری است.
ملخص الجهاز:
نتایج اولویتبندی روشهای پیشبرد فروش غیرمالی نشان داد که بیشترین میانگین به ترتیب مربوط به متغیرهای ضمانت محصول، امتحان یا تست محصول و کالای خاص بوده؛ و در بخش روشهای پیشبرد مالی نیز بیشترین میانگین مربوط به متغیر تخفیفات تجاری است.
با توجه به اهمیت مبحث پیشبرد فروش در مطالعات بازاریابی و نبود پژوهشی در بخش شرکتهای فناوریمحور و با نظر به اینکه با بررسی پایگاههای تحقیقاتی و علمی در دسترس، تحقیق مشابهی با موضوع مورد بررسی صورت نگرفته است، از این رو تحقیق در مورد پیشبرد فروش در شرکتهای فناوری محور را اجتنابناپذیر دانسته و در این پژوهش تلاش میشود مهمترین روشهای پیشبرد فروش در اینگونه شرکتها شناسایی و رتبهبندی شود تا برای رشد فروش و توسعه بازاریابی و فروش محصولات و ایدههای دانشبنیان مورد استفاده واقع شود.
از نظر ابدوس و سابیردین نیز پیشبرد فروش عبارت است از مجموعهای Kotler & Keller Ndubisi & et al Shamsi & Asif Khan محرک متنوع و مختلف و اغلب کوتاهمدت که به منظور تحریک مصرفکنندگان یا خریداران تجاری به خرید سریعتر یا بیشتر کالاها یا خدمات مورد استفاده قرار میگیرد در حالی که تبلیغات دلیل خرید را بنیان میگذارد، چاشنیهای فروش محرک و انگیزه آن را ارایه میکند (ابدوس و سابیردین، 2016#$$0002$ > پیشبرد فروش تقسیمبندیهای مختلفی دارد.
مقایسه میانگین رتبهها نشان میدهد که مهمترین عوامل پیشبرد فروش غیرمالی در شرکتهای دانشبنیان از نظر مدیران این شرکتها به ترتیب ضمانت محصول، امتحان یا تست محصول و کالای خاص است.