خلاصة:
با مدل EFQM میتوان سازمانها را ارزیابی و عملکرد آنها را اندازه گیری نمود. این مدل به سازمانها کمک می کند تا
با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب خود تفاوتها را شناسایی نموده، و سپس با بررسی علل وقوع این تفاوتها راه حلهای بهبود وضع موجود را کشف و آنها را اجرا نمایند. با بکارگیری این مدل در سازمان خود ساختاری ایجاد
خواهید نمود که من ر به بهبود عملکرد خواهد شد، و مبنایی برای تعالی پایدار در سازمان شما پایه گذاری خواهد گردید.اين پژوهش در راستاي بررسي اثربخشي استقرار مدل EFQM در واحد اداره فناوری اطلاعات شهرداری اثرات
EFQM است، در اين زمینه محقق پس از مطالعه مقالات و پژوهشهاي صورت گرفته در زمینه موضوع مورد نظر،لیستی از معیارهای EFQM را گردآوري نمود. از آن ا كه يكي از ابزارهاي گردآوري اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه بود،محقق معیارهای گردآوري شده را در غالب پرسشنامهاي طراحي نمود و از اعضاي نمونه آماري يعني پرسنل فناوری اطلاعات مناطق 22 گانه شهرداری تهران که براساس روش قضاوتی(هدفدار)انتخاب شده اند نظرخواهي كرد سپس داده هاي گردآوري شده ازطريق نرم افزار تحلیل آماری SPSS موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت، و روايي و پايايي پرسشنامه ي تعیین گرديد.