خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی بین کارکنان بانک تجارت می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک تجارت استان آذربایجان غربی می باشد که حجم کامل آن برابر ۶۶۲ نفر است. برای محاسبه حجم نمونه آماری از رابطه کوکران استفاده شده که حجم نمونه آماری ۱۹۰نفر بدست آمده است. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. نوع روش تحقیق کاربردی، پیمایشی و همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. بسته به سوالات و فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته نشان می دهد که بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی رابطه آماری معنادری وجود دارد. هچنین یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی،مستمرو هنجاری) رابطه آماری معناداری وجود دارد. به نحوی که با افزایش هوش هیجانی کارکنان تعهد سازمانی در ابعاد مختلف آن افزایش می یابد.
ملخص الجهاز:
هچنین یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و ابعاد تعهد سازمانی(عاطفی،مستمرو هنجاری) رابطه آماری معناداری وجود دارد.
نتایج تحقیق نشان داد که هوش هیجانی با تعهد سازمانی کارکنان دارای رابطه معنی داری است.
نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل نشان میدهد بین هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد.
فرضیه اصلی تحقیق: بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی رابطه آماری معناداری وجود دارد.
بر اساس جدول (1) نتایج نشان میدهد که سطح معناداری 009/0 و کمتر از 05/0 است و ضریب همبستگی 69/0 است میتوان بیان کرد بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، شدت رابطه قوی و جهت رابطه مستقیم است.
میتوان بیان کرد بین هوش هیجانی و تعهد عاطفی رابطه معناداری وجود دارد، شدت رابطه قوی و جهت رابطه مستقیم است.
میتوان بیان کرد بین هوش هیجانی و تعهد مستمر رابطه معناداری وجود دارد، شدت رابطه قوی و جهت رابطه مستقیم است.
میتوان بیان کرد بین هوش هیجانی و تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود دارد، شدت رابطه قوی و جهت رابطه مستقیم است.
یافته تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی رابطه آماری معنادری وجود دارد که با نتایج تحقیقات حسینزاده و همکاران(1394) بازوند و همکاران(1392)همسو بوده است.
همچنین یافتهها نشان داد بین هوش هیجانی و ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) رابطه آماری معناداری وجود دارد با نتایج تحقیقات عارف و فروتن (1390) و رضائیان و کشته گر(1387) همسو بوده است.