خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رعایت ارزشهای اجتماعی و هویت براساس عزتنفس در دانشآموزان دختر دوره متوسطه مدارس شاهد انجام شد. آزمودنیهای این پژوهش را ۱۸۵ دانشآموز از مدارس شاهد منطقه ۵ تهران تشکیل میدادند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی میباشد. آزمودنیها با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای ارزشهای آلپورت (۱۹۶۱)، هویت اجتماعی زهرا اکبرپور (۱۳۸۱)، و عزتنفس کوپر اسمیت (۱۹۶۷)، را تکمیل نمودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری همبستگی پیرسون، tمستقل و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. بین هویت و عزتنفس کلی و بین هویت و عزتنفس اجتماعی، بین هویت و عزتنفس خانوادگی و بین هویت و عزتنفس تحصیلی رابطه معنیدار و مثبتی است. رابطه بین رعایت ارزشهای اجتماعی با عزتنفس کلی مثبت میباشد، اما میزان آن ازنظر آماری معنیدار نمیباشد. رابطه بین رعایت ارزشهای اجتماعی با عزتنفس اجتماعی، عزتنفس خانوادگی و عزتنفس تحصیلی معنیدار و مثبت میباشد. عزتنفس کلی توانست شکلگیری هویت را بهصورت جداگانه پیشبینی کند. عزتنفس خانوادگی توانست شکلگیری هویت را پیشبینی کند، ولی میزان پیشبینیکنندگی برای عزتنفس اجتماعی معنیدار نبود. هویت مذهبی، هویت جنسی، هویت گروهی (دوستان و خانوادگی) میتوانند متغیر ملاک را پیشبینی کنند. بهدنبال افزایش عزتنفس دانشآموزان، انتظار تغییرات مطلوب در هویت و رعایت ارزشهای اجتماعی میرود.
The aim of this study was to predict the observance of social values and identity based on self-esteem in female high school students in Shahed schools. The subjects of this study consisted of 185 students from Shahed schools in District 5 of Tehran. In the present descriptive study, the subjects were selected by the cluster sampling method, and they completed the Allport Values Questionnaire (1961), the Zahra Akbarpour Social Identity Questionnaire (2002) and the Cooper Smith Self-Esteem Scale (1967). Pearson correlation, independent t-test and multivariate regression were used to analyze the data. There is a significant positive relationship between identity and overall self-esteem, identity and social self-esteem, identity and family self-esteem and identity and academic self-esteem. The relationship between observance of social values and overall self-esteem is positive, but it is not statistically significant. The relationship between observance of social values and social self-esteem and family self-esteem and academic self-esteem is significant and positive. Overall self-esteem could not predict identity formation independently. Family self-esteem could predict identity formation, but the rate of predictability was not significant for social self-esteem. Religious identity, gender identity, group identity (friends and family) can predict the criterion variable. As students' self-esteem increases, desirable changes in identity and observance of social values are expected.