خلاصة:
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل اثرگذار و اثرپذیر بر توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و آگاه در زمینه سرمایه فرهنگی و در بخش کمّی شامل تمام دانشآموزان دبیرستان در شهر تهران میباشد.
روش پژوهش: حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (20 نفر) و در بخش کمّی براساس فرمول کوکران 300 نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. روایی پرسشنامه از نظر صوری و محتوایی از طریق چند نفر از خبرگان، روایی ﻫﻤﮕﺮا از طریق محاسبه ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و روایی واﮔﺮا از طریق محاسبه جذر AVE به تایید رسید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 968/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آلفای کرونباخ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وارﯾﺎﻧﺲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه (AVE)، ماتریس جذر AVE، کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و t تکنمونهای استفاده شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده به شناسایی 10 مولفه و 185 شاخص منجر شد که 5 مولفه اثرگذار شامل هویت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، تعاملات خانوادگی، مصرف رسانه و سبک زندگی و 5 بعد اثرپذیر پیشرفت تحصیلی، توانمندسازی دانشآموزان، مسئولیتپذیری اجتماعی، مقبولیت اجتماعی و شادی دانشآموزان تاثیر دارند.
نتیجهگیری: نتایج دیگر نشان داد که وضعیت موجود مولفههای شناسایی شده در توسعه سرمایه فرهنگی در نظام آموزش و پرورش مطلوب است.
The aim of this study was to identify and rank the factors affecting the development of cultural capital in the education system. The present research is applied in terms of purpose and in terms of how to collect information is part of mixed research (quantitative and qualitative). The statistical population in the qualitative part includes academic and knowledgeable experts in the field of cultural capital and in the quantitative part includes all high school students in Tehran. The sample size was estimated in the qualitative part with theoretical saturation (20 people) and in the quantitative part based on Cochran's formula 300 people. Purposeful sampling was used to select the sample in the qualitative part and stratified random sampling was used in the quantitative part, interview and quantitative, researcher-made questionnaire based on a 5-item scale. The validity of the questionnaire was confirmed in terms of form and content by several experts, the validity was confirmed by the calculation of the slope and the validity of the questionnaire was confirmed by the calculation of the square root of the AVE. The reliability of the questionnaire was obtained through Cronbach's alpha for the whole questionnaire of 0.968. Cronbach's alpha, tangent (AVE) tests, AVE root matrix, Kolmogorus-Smirnov test, confirmatory factor analysis and sample t-test were used to analyze the data. The results identified 10 components and 185 indicators that 5 effective components including social identity, social capital, family interactions, media consumption and lifestyle and 5 effective dimensions of academic achievement, student empowerment, social responsibility,