خلاصة:
دوسناریوی قدرت مند در زمینه گفتمان عمومی پیامدهای فرهنگی جهانی شدن حکم فرماست.یکی ازآنها سناریوی بسیارشایع ای است که جهانی شدن را به عنوان یکسان سازی فرهنگی معرفی میکند.(به طور مثال تئوری بنیامین باربر[1]به عنوان مک ورلد در مقابل جهاد[2]).در این سناریو جوامع ای که به لحاظ فرهنگی درجهان متفاوت اند،توسط کالاها،رسانه (ها)،ایدهها ونهادهای جهانی مورد تاخت وتاز قرار میگیرند
ملخص الجهاز:
سناريوي ديگر فروپاشي فرهنگي وتعارض درون فرهنگي ميباشد (درنظريه ي برخورد تمدن هاي هانتينگتون ٨ مفروض شده است که مصداق تحقق آن نيز نسل کشي در يوگسلاوي سابق بود) اما آيا واقعا" ما ميتوانيم فرآيندهاي جهاني شدن فرهنگي (به عبارت ديگر فرآيند درون _ارتباطي در گستره ي جهاني ) را با دانستن اين دو تئوري کليشه اي تقليل دهيم ؟ پس در اين صورت معني تمايل افراد بومي به کالاها وايدههاي منتشرشده در سطح 1 Benjamin Barber ٢ Mc world vs Jihad اين تئوري بر اين اعتقاد است که باورهاي سنتي ومحلي (جهاد) درمقابل نشانه ها وعوامل جهاني شدن ( مک ورلد) ايستادگي مي کنند.
اگرچه جهاد يک لغت بابارمعنايي بسيار مهم در فرهنگ خاص اسلامي است ، اما باربر آن را به تمامي فرآيندها، ابزارها ورفتارهاي مقابل کننده در برابر جهاني شدن به کاربرده است که اين خود جاي بحث بسيار دارد(توضيح مترجم ) ٣ Big Mag غذاهاي آماده توليد شده توسط کمپاني به همين نام 4 Benetton 5 M T.
رويکردفرهنگ شناسانه درباره ي جهاني شدن اما چطور کسي اين درون _سوژه هاي زندگي را مورد بررسي قرار مي دهد؟ بسياري از نوشتارهاي مرتبط با ابعادفرهنگي جهاني شدن ،تجربيات حاصله از دنياي غرب وگسترش آنها به ديگر نقاط جهان ميباشد.
لذا براي درک بهتر از ابعادفرهنگي جهاني شدن برخي از يافته هاي حاصل از مشاهدات مردم شناسانه در چهارفرضيه ذيل معرفي ميشوند: ١) افرادمختلف کالاها،ايدهها ونهادهاي جهاني شده را به شيوههاي کاملا" گوناگون تفسيرمي کنند ونيز به منظور استفاده از آنها ،اين عوامل را از طرق مختلف به درون زندگي شان پيوند ميدهند.