خلاصة:
در عصر ما جهانی شدن شکل تازهای به روابط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داده و سازمانها را دستخوش تحولات عمیقی کرده است. مدیریت در عصر جهانی شدن باید پاسخگوی نیازهای جدیدی باشد که قبلا به این صورت مطرح نبوده است. مدیریت سازمانها باید از این پدیده نوظهور فرصتهای تازهای خلق کند وقبل ازآنکه آن را تهدید بهشمارآورد به ثمربخشیهای آن بیاندیشد و ازآن بهرهگیرد.
در مقاله حاضر ضمن توصیف دیدگاههای مختلف در مورد جهانی شدن و چالشهای پیش روی مدیران، نکاتی برای رویارویی سازمانها با این پدیده بیان گردیده است.
ملخص الجهاز:
جهاني شدن مديريت 1 سيدمهدي الواني چکيده : در عصر ما جهاني شدن شکل تازه اي به روابط اجتماعي ، فرهنگي ، سياسي و اقتصادي داده و سازمان ها را دستخوش تحولات عميقي کرده است .
در مقاله حاضر ضمن توصيف ديدگاه هاي مختلف در مورد جهاني شدن و چالش هاي پيش روي مديران ، نکاتي براي رويارويي سازمان ها با اين پديده بيان گرديده است .
روزنائو (١٩٩٢)١١ شرايط جهاني شدن را نتيجه رخدادهايي ميداند که به سرعت همه جا را تحت تأثير خود قرار داده است ، رخدادهايي چون : ٩ - Supraterritorial ١٠ -World Society ١١ -Rosenau ١ـ تحولات سريع و گسترده فناوري و فراصنعتي شدن که شکل تازه اي به ارتباطات داده و فواصل موجود را بي - معني کرده است ، در پرتوي اين تحولات امکان جابجايي افراد، عقايد، اخبار و منابع در سراسر اين کره خاکي با سرعتي باور نکردني فراهم آمده است .
(٢٠٠٠، Huddleston) در جهاني شدن دولت ها و به تبع آن مديريت دولتي در ميان دو جريان متضاد قرار گرفته اند از يکسو فشار محلي شدن و واگذاري قدرت به جوامع محلي و نهادهاي غيردولتي مطرح شده که پاسخي است به انتظارات شهروندان و رفع نارضايي آنان که اسونسن (٢٠٠٠، Svensson) آنرا محلي شدن جهاني (Globalization) ناميده است .
سازمان هاي خصوصي نيز به تبع دولت در اين جريان جهاني-محلي براي موفقيت بايد تلاش کنند و خود را با انتظارات داخلي و خارجي بطور سازنده اي سازگار کنند.