خلاصة:
چکیده
از نظر قرآن کریم، دو نوع اختلاف و درگیری بین مردم وجود دارد که باعث شکلگیری رفتارهای مجرمانه و کجروانه میشود: نخست، اختلاف ماقبلمذهبی و به تعبیر رساتر، اختلاف در امور فرومایه مادی و دنیوی؛ دیگر، اختلاف مابعدمذهبی، که در آن، افراد و جوامع، با انگیزهها و ادعاهای مذهبی، به ارتکاب جرم و خشونت علیه یکدیگر دست میزنند. هر یک از این دو نوع اختلاف و بالتبع، هر یک از این دو نوع رفتارهای منحرفانه، مقابله و پیشگیری خاص خود را میطلبد. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که: دیدگاه قرآن کریم برای مقابله با اختلافات، نزاعها و درگیریها و نیز گسترش توحید در جامعه چیست؟ همچنین راهبرد قرآن کریم در ایجاد جامعه سالم تا چه حد مؤثر بوده است؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که از نظر قرآن کریم، کامل ترین راه مقابله با اختلافات، نزاعها و درگیریها، گسترش توحید در جامعه است. راهحل توحید برای حل چالشهای نوع اول عبارت است از: نظام حقوقی مبتنی بر دین، که هیچ روش دیگری نمیتواند جایگزین آن گردد؛ چنانکه تمامی راههای رفته توسط بشر تاکنون بینتیجه بوده است. روش توحیدی، برخلاف وضع قانون و پرورش روحیه اخلاقی، روشی است که نتیجه آن دائمی و ضمانتشده است و هیچگاه اجازه تعدی و تجاوز به انسان نمیدهد. اما اختلاف نوع دوم که از حسادت و بغی نشأت میگیرد، در حقیقت نوعی بیماری روحی است که با روشهای مذکور در مواجهه با انحراف نوع اول قابل درمان نیست و بهمثابه غدهای سرطانی است که به منظور جلوگیری از سرایت به سایر افراد، باید به صورت فیزیکی حذف گردد. در این مقاله، با استناد به انسانشناسی و جامعهشناسی قرآنی، که برآمده از نظرات فلسفی و تفسیری علامه طباطبایی است، به سؤالات فوق پاسخ داده میشود.
ملخص الجهاز:
راهبرد اساسی قرآن کریم در پیشگیری از جرم و انحراف و تشکیل جامعه سالم محمد قربانی مقدم 1 تاریخ دریافت: 2/4/1400 تاریخ پذیرش: 23/4/1400 چکیده از نظر قرآن کریم، دو نوع اختلاف و درگیری بین مردم وجود دارد که باعث شکلگیری رفتارهای مجرمانه و کجروانه میشود: نخست، اختلاف ماقبلمذهبی و به تعبیر رساتر، اختلاف در امور فرومایه مادی و دنیوی؛ دیگر، اختلاف مابعدمذهبی، که در آن، افراد و جوامع، با انگیزهها و ادعاهای مذهبی، به ارتکاب جرم و خشونت علیه یکدیگر دست میزنند.
با این توصیف، به نظر میرسد برای جلوگیری از انحراف و جرم در جامعه و سالمسازی محیط اجتماعی، لازم است به این مسأله دقت شود و با یک برنامهریزی واقعبینانه، در خصوص کنترل روحیه سلطهگری انسان ـ که از روی حکمت الهی در وجود او به ودیعه گذاشته شده ـ اقدام گردد.
پیشگیری از جرم، انحراف و اختلاف انحرافات، جرائم و تجاوزهایی که در جامعه به وجود میآید به طور کلی دو قسم است: برخی از اختلافات منجر به ارتکاب جرم در امور مادی و دنیوی میشود و انگیزه آن کسب ثروت، قدرت، ارضای شهوت و مانند آن است؛ اما برخی دیگر از تجاوزات و کجرویها، با انگیزههای دینی و مذهبی صورت میگیرد.
این آیه را نباید تنها در ارتباط با شخص حضرت یوسف (ع)در نظر گرفت و چنین تصور کرد که خداوند فقط ایشان را به هدایت خود از انجام گناه بازداشت؛ بلکه با توجه به کلام مفسران که الف و لام «النفس» را جنس گرفتهاند و اینکه هدف از نقل این داستان بیان حقیقتی در خلقت انسان است، باید نتیجه گرفت که نهتنها افراد انسانی، که جامعه انسانی بدون «رحم» یا همان هدایت پروردگار نمیتواند از اختلاف بین بشر جلوگیری کند.