خلاصة:
در ایران با ورود به دنیای مدرن، بدنها فرم سنتی خود را از دست دادهاند. خروج بدن از چارچوب نگاه طبیعتگرایانه و قرار گرفتن در چارچوب فنّاوری، ارزشها و نگرشهای مدرن سبب شده که بدن ایرانی با تبدیل به امری خودآگاه، با مسائل گوناگون مواجه شود. مطالعه حاضر باهدف شناخت زمینهها و پیامدهای ورزش بدنسازی در بین مردان جوان انجام گرفته است. روش تحقیق کیفی و با نظریه زمینهای انجام گرفته است. نمونهگیری هدفمند و نظری است که با مصاحبه عمیق با 15 نفر از مردانی که در باشگاههای بدنسازی شهر شیراز عضو بودهاند، انجام گرفته است. مقولههای اصلی تحقیق عبارتند از: دغدغههای ذهنی و نارضایتی از بدن خود، کسب منزلت و مقبولیت در جامعه، عرضه و نمایش خود، رشد فرهنگ مصرفی، فشار تقاضا از سوی جنس مخالف و حمایت و تشویق در بستر خانواده. همچنین یافتهها نشان دادند که بستر و منابعی مانند شرایط و وضعیت منزلتی، شرایط و وضعیت طبقاتی و شرایط و وضعیت خانوادگی در کنار شرایطی از قبیل کسب قدرت و نفوذ اجتماعی و مقبولیت، تمایز و پایگاه خود با دیگران، پذیرش اجتماعی بالاتر در جامعه، خودبرتری جویی، فشار هنجاری اطرافیان، کسب منزلت نزد جنس مخالف و تقاضاها و جذابیتهای بدنی جنس مخالف پیوند چندجانبهای با گرایش به خودنمایی بدن بهعنوان مقولۀ هسته پژوهش ارتباط دارند.
The current research aimed at investigating the social process of body management among young men at body building gyms. This study employed grounded theory. The thirteen participants who took part in the present study were attending some gyms in Shiraz, Iran. Depth interviews were used to collect the required data. The interviews were conducted until data saturation concerning various aspects of the study happened. Then the data was analyzed through open-coding, axial coding and selective coding. The results showed five axial categories and one core category. The axial categories included: mental obsessions, dissatisfaction with one’s body, gaining power and prestige, the spread of the consumerism culture and the high demand from the opposite gender. The only core category was related to modern reflexivity of body management and revealing. Moreover, the results indicated that background and some factors like social status, social class and family conditions coupled with gaining power, social influence, social credibility, distinguishing oneself from others, more social acceptability, more selfishness, normative pressures from others, earning status from the opposite gender, and the demands and attractions of the opposite gender have multiple connections with the core category of the study.
ملخص الجهاز:
همچنین یافته ها نشان دادند که بستر و منابعی مانند شرایط و وضعیت منزلتی، شرایط و وضعیت طبقاتی و شرایط و وضعیت خانوادگی در کنار شرایطی از قبیل کسب قدرت و نفوذ اجتماعی و مقبولیت ، تمایز و پایگاه خود با دیگران ، پذیرش اجتماعی بالاتر در جامعه ، خودبرتری جویی، فشار هنجاری اطرافیان ، کسب منزلت نزد جنس مخالف و تقاضاها و جذابیت های بدنی جنس مخالف پیوند چندجانبه ای با گرایش به خودنمایی بدن به عنوان مقولۀ هسته پژوهش ارتباط دارند.
بر اساس تجربه مشارکت کنندگان میتوان گفت که یکی از هدف های اصلی مراجعه به باشگاه های بدن سازی و انجام این ورزش ، برای تمایز خود و خودنمایی فرد در جامعه بوده و به دنبال افزایش میزان رضایت از خودنمایی فرم بدنی در جامعه و در بین دوستان بوده است .
با توجه به این پذیرش و مقبولیت بیشتر در جامعه ، مشارکت کنندگان پژوهش معتقد هستند که برای رسیدن به این فرم بدنی تلاش ها و اقدامات زیادی انجام داده اند و یکی از این اقدامات ، مراجعه به باشگاه های بدن سازی و انجام انواع ورزش های بدن سازی است .
با توجه به داده های پژوهش میتوان گفت که از نظر این مشارکت کنندگان مراجعه به باشگاه های بدن سازی و انجام ورزش بدن سازی به مثابه نوعی بازاندیشی و خودنمایی بدنی است .