ملخص الجهاز:
سخن سردبير پژوهش هاي فرهنگ عامه چه جايگاهي در توليدات رسانه ملي دارند؟ براي پاسخ به اين پرسش ، ناگزير بايد تاريخچه پژوهش هاي مردم شناسي و فرهنـگ عامه را در ايـران واکـاوي و تجلـي و تـأثير آن را در توليـدات راديـويي و تلويزيـوني ارزيابي کرد.
از ايـن سال ، مطالعات رسـمي فرهنـگ مـردم شناسـانه بـا هـدف پـژوهش در فرهنـگ عامـه و گردآوري ميراث مادي در قالب اشياي موزه اي شکل گرفت و با نام هاي مختلفـي چـون دايره فرهنگ عامه ، اداره فرهنگ عامه ، مرکز ملي پژوهش هـاي مـردم شناسـي و فرهنـگ عامه ، مرکز مردم شناسي ايران و پژوهشکده مردم شناسي به حيات خود ادامه داد.
امـا نهضـت علمـي، جـدي و فراگيـر پژوهش هاي فرهنگ عامه براي توليدات رسانه اي، با برنامه راديـويي فرهنـگ مـردم بـه کوشش سيد ابوالقاسم انجوي شيرازي در فروردين ١٣٤١ آغاز شد و با جهـد رسـانه اي و تعاملي با شنوندگان راديو، بزرگ ترين گنجينه اسـناد مـردم نگـاري در واحـد فرهنـگ مردم مرکز تحقيقات فراهم آمد.