خلاصة:
در بررسی دیدگاه اسلام» استفاده صحیح تشویق و تنبیه آثار مفیدی دارد و والدین در استفاده از آنها باید
شرایط جسمی و روحی و کود ک را در نظر گرفته تا از آثار مخرب این شیوهها در امان بمانند. این تحقیق
از نظر هدف کاربردی و روش تحقبق به صورت توصیفی -- تحلیلی بوده و روش جمع آوری اطلاعات به
صورت کتابخانهای است. تشویق به معنای کاری را ستودن و او را دلگرم کردن و تنبیه به معنای هشیار و
آگاه کردن فرد میباشد. تشویق یا کلامی است یا غیر کلامی. تشویق کلامی شامل تحسین و رضایت
مندی و... میباشد. و غیر کلامی که شامل جایزه و پاداش» معرفی عمل در حضور دیگران» و... میباشد.
تنبیه یا بدنی است یا غیر بدنی. تنبیه بدنی آخرین مرحله تنبیه میباشد و تنبیه غیر بدنی شامل: نگاه با معنی»
تغافل» سرزنش و... میباشد.
ملخص الجهاز:
سوال اصلي که دراين تحقيق با آن روبه رو هستيم اين است که :انواع تشويق و تنبيه مؤثر در تربيت کودک از ديدگاه اخلاقي اسلامي چيست ؟ و چون اين يک سوال کلي است پس ناچاريم آن را به سوال هاي جزي تري تبديل کنم تا بتوانيم در مورد آن ها بهتر و مفصل تر سخن بگويم که شامل موارد زير ميشود: ١- تعريف تشويق و تنبيه چيست ؟ ٢- انواع تشويق از ديد گاه اسلام و اخلاق اسلامي چيست ؟ ٣ – انواع تنبيه از ديد گاه اسلام و اخلاق اسلامي چيست ؟ روش تحقيق اين تحقيق از نظر هدف يک تحقيق کاربردي است و روش پژوهش در آن توصيفي –تحليلي بوده و نحوه ي جمع آوري اطلاعات نيز به صورت کتابخانه اي ميباشد.
٢. اقسام تشويق از ديد گاه اخلاق اسلامي تشويق يکي از ابزارهاي مهم تريبت مي باشد که آيات فراواني در قرآن درباره مسئله تشويق و پاداش دادن به نيکوکاران آمده است و پيامبران الهي و ائمه معصومين نيز براي رسيدن به اهداف مورد نظر و نفوذ در ميان افراد از اين ابزرا تشويق استفاده کرده اند.
علي فايضي، جايگاه روش هاي تنبيه در تعليم و تربيت ، صص ٨٧-٨١/ محمد عطاران ، آرائ مربيان مسلمان درباره تربيت کودک، ص ٦١/ مجيد وزيري، حقوق متقابل کودک و ولي در اسلام ، ص ٣٢٦ ٥.