خلاصة:
اهداف: شیوع ویروس کرونا با مشکلات و آسیبهای جدی در حوزههای مختلف همراه بوده که نظام
آموزشی و دانش آموزان بهعنوان آیندهسازان جامعه از آن بیبهره نبوده و نیستند. لذا هدف از این مطالعه
بررسی چالشها و استراتژیهای تدریس و یادگیری دانش آموزان در دوران شیوع کرونا با بهرهگیری از
سامانه دانش آموزی شاد بود.
روش تحقیق: این پژوهش با بهرهگیری از روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی به شناسایی و بازنمایی
پدیده موردبررسی پرداخت. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با ۱۸
نفر از معلمان (٩ نفر خانم و ٩ نفر مرد) فعال در پلتفرم شاد گرد آوری شد و با روش ون منون (۲۰۰۱)
تحلیل گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مهمترین چالشهای مربوط به معلمان شامل گسترش بیعدالتی و نابراپری
آموزشی» زمانبر بودن تولید محتوای آموزشی» نقض حریم خصوصی مدرسان» نبود امکانات و وسایل
کمک آموزشی و آزمایشگاهی» عدم برگزاری دورههای توجیهی و مهارتی برای مدرسان و به کارگیری
روشها و فنون تدریس ناکارآمد در تدریس بود. از سوی دیگرء مهمترین چالشهای مربوط به
دانش آموزان و والدین نیز شامل عدم دسترسی به تبلت و گوشیهای هوشمند» ضعف شایستگیهای
عملیاتی، جدی نگرفتن تدریس غیرحضوری و غیبتهای مکرر، هزینهبر بودن خرید حجم اینترنت، سرعت
کند پلتفرم شاد، نامشخص بودن سیستم ارزشیابی بود.
نتیجه گیری: بهکارگیری سامانه شاد در تدریس و یادگیری دانش آموزان هنوز دارای تنگناهای متعدد و
متفاوتی است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب، فاصله دوچندانی داشته و بهبود کیفیت آن مستلزم نگاه
متولیان و دوری از طرز تلقی آموزش موقت، پارهوقت و درجه دوم به این قبیل آموزش ها است.
ملخص الجهاز:
٢. روش تحقيق پژوهش حاضر با استفاده از روش «نمودشناسي هرمنوتيکي »٣ يا «نمودشناسي تفسيري »٤ از رويکردهاي پژوهش کيفي با تأکيد بر رويکرد ون منن ٥ براي کشف تجربه هاي زيسته شرکت کنندگان درباره چالش هاي و استراتژيهاي به کارگيري سامانه شاد در تدريس و يادگيري دانش آموزان در دوران قرنطينه کرونايي بهره گرفته است .
به باور ون منن (٢٠٠١) نمودشناسي تفسيري، رويکردي نظام مند براي مطالعه و تفسير نمودها است و فرصتي فراهم ميکند تا نمود موردنظر با رويکردي تفسيري تحليل شود تا پژوهشگر در فرايند تفسير تجربه هاي زيسته مشارکت کنندگان را درک کند؛ 3 $MMDQ & +DUWVKRUQH 3 6X 33 +HUPHQHXWLFDO SKHQRPHQRORJ\ \QWHUSUHWLvH SKHQRPHQRORJ، ٣ 3 9DQ 0DQHQ بنابراين در گام نخست از طريق مصاحبه ، تجربه زيسته معلمان شرکت کننده در پژوهش که از مدرسان سامانه شاد در اين دوران هستند، گردآوري ميشود.
١-١-٣- چالش هاي مربوط به معلمان : مهم ترين چالش هاي بيان شده توسط شرکت کنندگان در حوزه مدرسان است که شامل موارد زير ميباشد: الف - گسترش بيعدالتي و نابرابري آموزشي: هرچند گسترش شبکه تلفن همراه و دسترسي به تلفن هاي هوشمند و اينترنت همراه ، شرايط نسبي خوبي را براي ارائه خدمات آموزش مجازي از طريق سامانه شاد فراهم کرده است ، اما هنوز امکان دسترسي واقعي به اين آموزش ها براي درصد زيادي از دانش آموزان فراهم نيست .
0(5/27 -oXrQDO oI 2QOiQH /HDrQiQg DQG 7HDFhiQg5(4)577±50.