خلاصة:
از آنجا که حجم اطلاعات افشا شده توسط شرکتها مدام در حال افزایش است؛ این مقاله در صدد است تا با تفکیک اطلاعات با ماهیت «متن» از اطلاعات با ماهیت «اعداد» به بررسی وجود و جهت تأثیرگذاری حجم این دو دسته از اطلاعات بر کارایی فرایند قیمتگذاری سهام در شرکتها بپردازد. این پژوهش همچنین به تأثیری که حجم این دو گونه از اطلاعات در فرایند قیمتگذاری سهام بر یکدیگر میگذارند نیز پرداخته است. اما تمرکزی بر کیفیت محتوای اطلاعات حسابداری و سودمندی آن ندارد. نمونه پژوهش از 169 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1397 تشکیل شده است. فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون حداقل مربعات معمولی به روش مقطعی آزمون شد. نتایج پژوهش نشان می-دهد که حجم اطلاعات افشا شده، چه از نوع «متن» و چه از نوع «اعداد»، در مجموع تأثیر معناداری بر کارایی فرایند قیمتگذاری سهام شرکتها در بازار سرمایه ایران ندارد. همچنین مشخص شد که حجم این دو گونه از اطلاعات، قادر نیست که تأثیرگذاری یکدیگر بر کارایی فرایند قیمتگذاری سهام را تقویت نماید. نتایج این پژوهش علاوه بر گسترش ادبیات حسابداری در حوزههای «افشا» و «کارایی بازار»، حاوی دستاوردهای مهمی برای سیاستگذاران، تحلیلگران، سهامداران و مدیران شرکتها پیرامون حجم افشای اطلاعات است. توان استفاده کننده و همچنین کیفیت افشا نیز از جمله عواملی هستند که باید در زمان تصمیمگیری راجع به افزایش حجم افشا مد نظر قرار گیرند.
Since the volume of corporate information disclosures is constantly increasing, this study seeks to distinguish information with a "text" nature from information with a "numbers" nature to examine the existence and the direction of the volume of these two types of information on the efficiency of the stock price formation in companies. This study also deals with the effect that the volume of these two types of disclosed information have on each other in the process of price formation. However, it does not concentrate on the quality of the content of accounting information and its usefulness. The research sample consists of 169 companies listed on the Tehran Stock Exchange in 1397 (Iranian calendar). Research hypotheses were tested cross-sectionally using ordinary least squares regression. The results revealed that the amount of disclosed information, whether in the form of "text" or "numbers," in general, does not significantly affect the efficiency of the process of the companies' stock price formation in the Iranian capital market. Also, the volume of these two types of information cannot strengthen the influence of each other on the efficiency of the stock price formation process. In addition to expanding the accounting literature in the areas of "disclosure" and "market efficiency," the results of this study contain significant achievements for policymakers, analysts, shareholders, and company managers regarding the volume of information disclosure. The users' ability and the disclosure quality are also some other factors that should be considered when deciding whether to increase the volume of disclosure.
ملخص الجهاز:
دیدگاه اول از منظر روانشناسی، اقتصاد و مدیریت به موضوع نگاه کرده و معتقد است که افزایش در حجم اطلاعات ، به جای تقویت قدرت تحلیل کاربران و کمک به آنها در فرایند تصمیم گیری، میتواند منجر به تضعیف این قدرت در آنها شده و کارایی و سودمندی اطلاعات برای استفاده کنندگان را کاهش دهد ( ,Madhavan and Prescott ;١٩٨٠ ,O’reilly ;١٩٨٧ ,Simon ١٩٩٥).
این سهامداران و تحلیل گران به منظور پیش بینی قیمت و بازده سهام به منابع اطلاعاتی زیادی اتکا میکنند و آنطور که شواهد تجربی در ایران نشان داده است ؛ «کیفیت » سازوکار افشای اطلاعات در گزارش های شرکت ها قادر است قدرت تحلیل سرمایه گذاران و تحلیل گران بازار سرمایه را تقویت یا تضعیف کرده و از این مجرا بر کارایی بازار تأثیر بگذارد (به عنوان مثال افلاطونی و بختیاروند، ١٣٩٦؛ کرمی و فرجی، ١٣٩٦؛ فروغی و رهروی دستجردی، ١٣٩٤ وکردستانی و ابراهیمی، ١٣٩٢).
بر همین اساس ، در مطالعه ی حاضر فرضیه های پژوهش مبتنی بر دو فرض زیر تدوین شده - اند: فرض اول بیان میکند که اگر قصد شرکت از افزایش در حجم افشائیات و جزئیات آن ، مبهم سازی اطلاعات باشد؛ بنابراین انتظار میرود که حجم افشا با ثبات پایین تر سود، مخارج سرمایه ای کمتر، تعداد کمتر سهامداران حقیقی و سطح بالاتر از عدم اطمینان در پیش بینی سود توسط تحلیل گران در ارتباط باشد ( Lehavy ;٢٠٠٩ ,Biddle ;٢٠٠٨ ,Li ٢٠١١ ,et al).
Y. ٨٦ «متنی»، فرضیه های زیر تدوین و آزمون شده است تا این موضوع در بازار سرمایه ایران به صورت تجربی مشخص گردد: فرضیه اول : حجم افشاء اطلاعات عددی بر کارایی فرایند قیمت گذاری سهام تأثیر دارد.