خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی قلدری شغلی از طریق تعارضات کار-خانواده و نیازهای بنیادین روانشناختی در پرستاران و بهیاران صورت گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی پرستاران و بهیاران شاغل در شهرستان زرندیه بودند که از میان آنها تعداد 132 نفر به روش نمونهگیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای اعمال منفی- تجدید نظر شدۀ (اینارسن و همکاران، 2009)، نیازهای بنیادین روانشناختی (گاردیا و همکاران، 2000) و تعارض کار- خانواده (کارلسون و همکاران، 2000) بود. دادهها با تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. براساس یافتهها بین قلدری شغلی با تعارض کار- خانواده و تعارض خانواده – کار رابطه مثبت معنیدار و با نیازهای بنیادی روانشناختی (و مولفههای آن) رابطه منفی معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 33 درصد از تغییرات قلدری شغلی، توسط نیازهای بنیادی روانشناختی، 1/44 درصد توسط تعارضات کار– خانواده و 2/47 درصد توسط تعارضات خانواده- کار قابل تبیین است. براساس نتایج حاضر میتوان گفت که تعارضات کار-خانواده و نیازهای بنیادین روانشناختی از عوامل تأثیرگذار بر قلدری پرستاران و بهیاران است. لذا تدارک برنامههایی از سوی مسئولان مربوطه به منظور انجام مداخلات روانشناختی در راستای بهبود این عوامل میتواند زمینهساز کاهش قلدری در محیطهای مراقبت پزشکی گردد.
The present study aimed at predicting job bullying through work-family conflicts and basic psychological needs in nurses and nursechr('39')s aides. The methodology of the study was descriptive- correlation. The statistic population included all employed nurses and nursechr('39')s aides in city Zaradiah, out of whom, 132 subjects were selected by convenience sampling. Data collection instrument included negative acts questionnaire- revised (Einarsen et al, 2009), psychological basic needs questionnaire (Guaria et al. 2000), and Work-Family Conflict Scale (Carlson et al, 2000). Data were analyzed by multiple regression analysis. Regarding the findings, there is a positive and significant relationship between job-bullying and work-family conflicts and family-work conflicts, while there is a negative and significant relationship between job-bullying and psychological basic needs. The results of regression analysis demonstrated that 33%, 44%, and 47.2 % of job-bullying are explainable through psychological basic needs, work-family conflicts, and family-work conflicts, respectively. According to the obtained results, it can be claimed that work-family conflicts and psychological basic needs are factors influencing job-bullying in nurses and nurse’s aides. Thus designing psychological interventions by relevant authorities can be effective for decreasing job bullying in medical care settings
ملخص الجهاز:
نياز به ارتباط ، 1- Fox & Cowan 2- Einarsen 3- Hoel & Notelaers 4- world Health Organization 5- Bauman, Muijen & Gaebel 6- Obeidat, Qan'ir & Turaan 7- Al-Ghabeesh & Qattom 8- Duffy & Sperry 9- Rodwell, Demir & Steane 1 - Vansteenkiste, Ryan & Soenen0s 1 - Self-determination Theory 1 1 - Deci, Olafsen & Ryan 2 1 - autonomy 3 1 - competence 4 1 - relatedness 5 رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٤، شماره پياپي ٦١، تير ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(4), 2021 به نياز براي احساس اطمينان هنگام داشتن رابطه با ديگران و نياز به پذيرش فرد به عنوان فردي شايسته عشق و احترام توسط ديگران اشاره دارد (ريان و دسي، ٢٠٠٢).
به منظور گردآوري داده ها بعد از دريافت معرفينامه از -1 Oostdam, Koerhuis, & Fukkink 2- Trépanier, Fernet & Austin 3- work – family, family - work conflicts 4- Xiaorong, Ping, Wenxiu, Lili & Fanglan 5- Raja, Javed & Abbas 6- Sarwar, Bashir & Khan 7- Buonomo, Fiorilli, Romano & Benevene 8- Einarsen & Nielsen 9- Wu1, He, Imran & Jingtao پيش بيني قلدري شغلي از طريق تعارضات کار-خانواده و نيازهاي بنيادين روانشناختي در پرستاران و بهياران The prediction of job bullying through work-Family conflicts and basic psychological needs in nurses … دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساوه و کسب مجوزهاي لازم از ستاد علوم پزشکي شهرستان زرنديه اقدام به انتخاب نمونه آماري گرديد.