خلاصة:
عذرخواهی در بیشتر مطالعات زبان شناختی، به ویژه در زبان فارسی، از منظری کاربردشناختی و به عنوان یک کنش گفتاری پربسامد مورد مطالعه قرار گرفته است. اما مطالعه حاضر از منظری تحلیل کلامی و با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکردی بیناحوزهای در تحلیل کلام، در چارچوب لیکاف (2015)، به تحلیل عذرخواهیهای رسمی در رسانههای ایران پرداخته است. در این راستا، شواهد لازم از میان عذرخواهیهای رسمی در رسانههای ایران در بین سالهای 1394 تا 1397 گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که اولاً بدون اتخاذ رویکردی بینا حوزهای در تحلیل این کنش، بسیاری از جنبههای تعاملی آن مغفول واقع خواهد شد. این مساله محصول این ویژگی عذرخواهی است که این کنش ابزاری برای حفظ وجهه در بافت تعاملی است و عوامل بافتی و بینافردی و دیدگاه گوینده و مخاطب نقش مهمی در انتخاب ابزار و شیوه بیان آن دارند. از سویی دیگر رسمی بودن عذرخواهیها پیچیدگیها در کاربرد آن را دوچندان کرده و باعث میگردد گوینده از همه امکانات زبانی و فرازبانی در سطوح مختلف برای برآوردن هدف ارتباطی بهره جوید. نکته دوم اینکه شواهد نشان داد عذرخواهیهای صریح و سرنمونی در این نوع گفتمان از زبان فارسی به ندرت ادیده میشود به نحوی که بسیاری از آنچه به عنوان عذرخواهی در این بافتها اتفاق میافتد را میتوان نمونههایی از عدمعذرخواهی دانست. از آنجا که یکی از پیشانگاشتهای اساسی عذرخواهی اذعان به خطا و پذیرش مسئولیت آن است، اجتناب از عذرخواهی صریح در بافت رسمی و رسانهای تلاشی خودآگاه یا ناخودآگاه برای فرار از تبعات بالای عذرخواهی به ویژه در گفتمان سیاسی و عمومی میباشد. نتایج همچنان نشان میدهد، بازنمودهای عذرخواهی را میتوان به صورت پیوستاری در نظرگرفت که در یک انتهای آن عذرخواهی سرنمونی و در انتهای دیگر عدمعذرخواهی قرار دارد. این امر راه را برای در نظر گرفتن عذرخواهی به عنوان مقولهای سرنمونی و افزودن سطحی شناختی در تحلیل کلام عذرخواهی تسهیل مینماید.
Apology has been mostly studied from a pragmatics standpoint and as a frequent speech act, in the field of linguistics, especially in Persian language. This paper, however, aims at a discourse analysis of apology, taking as its framework, the interdisciplinary approach introduced in Lakoff (2015). The data are collected form official apologies in six Iranian news websites between 2015- 2018. The results show that firstly, without taking an interdisciplinary stance many interactional aspects of this speech act is neglected. This is because apology is one of the face- saving speech acts in the representation of which contextual and interpersonal factors, and the speaker’s and addressee’s perspective play an important role in the ways preferred by the speaker to apologize. Moreover the nature of public and political discourse multiplies the complexities and forces the speakers get the benefit of all linguistic and extra- linguistic means at different levels to achieve their communicative goals. Secondly, the prototypical explicit apologies in public discourse are rare, so that most of the cases studied are instances of non- apology rather than apology. The reason behind this fact can be traced back to the nature of public and political discourses in which apology would bring about negative consequences for the apologizer. Also, one of the main presuppositions of this speech act is that the apologizer implicitly accepts the responsibility of the wrongdoing and her reluctance to apologize explicitly in public and political discourse is a conscious or unconscious attempt to avoid the negative consequences of shouldering the responsibilities in these formal settings. Accordingly, different representations of apology can be placed somewhere on a continuum with prototypical apology at one end and non- apology at the other one. This paves the way for considering apology as a radial category at the level of discourse and for adding a cognitive level of analysis to the framework at hand.