خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه سوادهای فرهنگی، تربیتی و عاطفی در میان دانشجویان و اساتید رشته علوم قرآن و حدیث است. مواد و روش ها: این پژوهش از حیث هدف کاربردی، از حیث ماهیت علی- مقایسه ای است و از نظر اجرا به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری نیز شامل کلیه اساتید و دانشجویان گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده مجازی علوم قرآن و حدیث شهرری در سال تحصیلی 99-98 می باشد که تعداد 334 دانشجو و 42 عضو هیات علمی به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. یافته ها: پس از مطالعه ادبیات و پیشینه، پرسشنامه محقق ساخته سوادهای فرهنگی، تربیتی و عاطفی که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت، میان نمونه آماری توزیع شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که گروه اساتید به ترتیب سواد تربیتی، سواد فرهنگی و سواد عاطفی را به عنوان اولویت اول تا سوم خود انتخاب نمودند، در حالی که دانشجویان به ترتیب سواد عاطفی، سواد فرهنگی و سواد تربیتی را به عنوان اولویت اول تا سوم خود انتخاب نمودند. نتیجه گیری: نتایج آزمون t-test مستقل برای مقایسه سوادهای مورد مطالعه از دیدگاه اساتید و دانشجویان نشان داد که درخصوص سواد های تربیتی و عاطفی، در دیدگاه دانشجویان و اساتید تفاوت وجود دارد در حالی که درخصوص سواد فرهنگی، تفاوتی مشاهده نشد؛ در نهایت نیز مدل مفهومی جهت اولویت بندی سوادها از نظر دانشجویان و اساتید، پیشنهاد شد. همچنین توصیه شد، برنامه های درسی جانبی جهت ارائه آموزش های مادام العمر، به ویژه در بحث سوادهای عاطفی، فرهنگی و تربیتی، برای دانشجویان و اساتید ارائه گردد.
Purpose: The purpose of this study is to study and compare cultural, educational and emotional literacy among students and professors of Quran and Hadith.
Materials and Methods: In terms of applied purpose, this research is causal-comparative in nature and was conducted in a survey manner. The statistical population also includes all professors and students of the Department of Quranic and Hadith Sciences of the Virtual College of Quranic and Hadith Sciences in the academic year of 1998-99, in which 334 students and 42 faculty members were selected by stratified random sampling.
Findings: After studying the literature and background, a researcher-made questionnaire on cultural, educational and emotional literacy, the validity and reliability of which was confirmed, was distributed among the statistical sample. The results of Friedman test showed that the group of professors chose educational literacy, cultural literacy and emotional literacy as their first to third priorities, respectively, while students chose emotional literacy, cultural literacy and educational literacy as their first to third priorities, respectively. They chose.
Conclusion: The results of independent t-test to compare the studied literacy from the perspective of professors and students showed that in terms of educational and emotional literacy, there is a difference in the perspective of students and professors, while in terms of cultural literacy, no difference was observed; Finally, a conceptual model was proposed to prioritize literacy among students and faculty. It was also recommended that side courses be offered to students and faculty to provide lifelong learning, especially in the discussion of emotional, cultural, and educational literacy