خلاصة:
تحقیق حاضر برخی از موضوعات مهم تحت عنوان مبانی فلسفی ارتباطات انسانی، نظیر معرفت شناسی، هستی شناسی، ارزش شناسی و هستی شناسی را مورد کنکاش قرار داده است. البته روشن است که ارتباطات مؤثر و تعدیل رفتاری به عنوان مهمترین اهداف تربیتی در سازمان های آموزشی می تواند شرایط رقابت را بوجود آورد، اما اینکه تبادل اطلاعات و یا ارتباطات موثردر سازمان های آموزشی از مبانی فلسفی هم برخوردار است یا خیر؟ سوالی استکه تحقیق حاضر سعی دارد بدان پاسخ متناسب و علمی ارائه نماید. روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی- توصیفی است و از یافته های آن می توان نتیجه گرفت که برای ارتباطات سازمانی مبانی فلسفی وجود دارد؛ ولی غالبا به صورت انفرادی مطرح شده است. بدین معنی که یا فقط مقوله ارتباطات مورد بررسی قرار گرفته و یا مباحث صرفا متوجه مبانی فلسفی است که تحقیق حاضر ضمن بیان برخی از مهم ترین مبانی فلسفی ارتباطات مانند معرفت شناسی و انسان شناسی، مباحث ترکیبی آن را نیز به عهده دارد و آن را به صورت یک عبارت مستقل تحت عنوان مبانی فلسفی ارتباطات در سازمان های آموزشی مورد بررسی قرار می دهد.
ملخص الجهاز:
بدين معني که يا فقط مقوله ارتباطات مورد بررسي قرار گرفته و يا مباحث صرفا متوجه مباني فلسفي است که تحقيق حاضر ضمن بيان برخي از مهم ترين مباني فلسفي ارتباطات مانند معرفت شناسي و انسان شناسي، مباحث ترکيبي آن را نيز به عهده دارد و آن را به صورت يک عبارت مستقل تحت عنوان مباني فلسفي ارتباطات در سازمان هاي آموزشي مورد بررسي قرار مي دهد.
موجود عقلايي ابن سينا، انسان را حقيقت مشتمل بر نفس و بدن ، با اوصاف و ويژگي هاي چون تعقل ، تفکر، توانايي يادگيري و عواطف مي داند که اين ويژگي ها به انسان جايگاه ويژه ي در جهان هستي بخشيده و او را از ساير حيوانات متمايز نموده است (همان : (94 موجود استعدادي انسان بر حسب اصل خلقت داراي سلسله استعدادها، وگرايش هاي فطري است که مي تواند عليه محيط طبيعي و اجتماعي و عوامل تاريخي و وراثتي خود قيام کرده و خود را از اسارت همه اين ها رها کند (لطيفي ١٣٩٢: ١٨٢) به حکم اين که هر فرد بالفطره انسان متولد مي شود و در هر انساني ولو پليدترين آنها، استعداد توبه و بازگشت و پند پذيري وجود دارد، چنانچه که پياميران مامورند حتي پليدترين افراد و دشمن ترين دشمنان خود را در درجه اول پند و اندرز دهند و فطرت انساني آن ها را بيدار سازند؛ « فقل هل لک إلي أن تزکي» (نازعات ١٨).