خلاصة:
مهمترین نوع یادگیری انسان، یادگیری از طریق مشاهده است. بر همین اساس، یکی از روشهای تربیت، تربیت به وسیله الگو است، که می توان آن را «روش الگویی» نامید. این روش در قالب الگودهی، الگوپردازی و الگوزدایی قابل اجراست. ذهن انسانها با دو شیوه نخست بیشترین انس را داشته و بر همین اساس بیشترین حجم پژوهشها هم به این دو شیوه اختصاص دارد. اما از دقت در آیات قرآن به شیوه سومی در اجرای تربیت الگویی میرسیم که همان الگوزدایی است. پژوهش حاضر به منظور توجه دادن مربیان به این شیوه اجرایی از تربیت الگویی سامان یافته است. از این رو با مراجعه به آیات قرآن و دیدگاه مفسران ضمن توصیف شیوه الگوزدایی در قرآن به تبیین و تحلیل آن از نگاه قرآن پرداخته شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، الگوزدایی در قرآن به دو شکل جزئیتر قابل اجراست. در شکل نخست با بیان ویژگیها و سرانجام الگوهای منفی نوعی دلزدگی در متربی ایجاد میکند که نتیجه همان الگوزدایی است. در صورت دوم با صراحت به الگوزدایی به موارد عینی آن اشاره کرده است.