خلاصة:
قرآن کریم «خانواده» را مصدر امنیّت و آرامش و سکون می داند،وهمراه با مهر و محبّت شکل می گیرد،وآن را از نشانه های باری تعالی قلمداد می کند، ومی فرماید:«وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةًوَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»،علامه طباطبایی نیز در «تفسیر المیزان» خود، خانواده را مهمترین و حیاتیترین نهاد اجتماعی و محیطی امن برای دستیابی به اهداف عالی انسانی میداند که با پیوند مقدّس ازدواج آغاز میشود و با تولّد فرزندان کامل میگردد. این خانواده می تواند مطلوب باشد یا نامطلوب،که هر کدام از این دو خانواده در جامعه بشری آثرات خاص خود را دارد،قرآن کریم در راستای شناخت خانواده مطلوب شاخص های را معین کرده تا بر اساس آن خانواده مطلوب قرآنی شکل گیرد،.این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که شاخص های خانواده مطلوب از منظر قرآن کریم کدامند؟وعلامه طباطبایی درتفسیر المیزان چه تصویری از خانواده مطلوب ارائه کرده است ؟ برای پاسخ به این نیازمند مطالعه آیات مربوط به خانواده و تفاسیر مربوط به آن در تفسیر المیزان است که در آنها به گونهای مستقیم یا غیرمستقیم شاخص های خانواده مطلوب مطرح شدهاند. از آنجا که در این تحقیق، کلّ آیات قرآن مجید و تفاسیر مربوط به آن در تفسیر المیزان مورد بررسی قرار نمیگیرد، بنابراین، پژوهش بهصورت نمونهگیری صورت میپذیرد.