خلاصة:
مقدمه: با افزایش پیچیدگی وظیفه کاری، به دلیل رفتار متفاوت اطلاعاتی (یعنی تنوع و پیچیدگی نیاز اطلاعاتی، سختگیریها در کسب اطلاعات، توجه به منابع اطلاعاتی شفاهی، تعامل و تبادل اطلاعات با همکاران)، تجربه سواد اطلاعاتی که فراتر از دسترسی و استفاده از اطلاعات است، و بر مهارت در کسب و بهرهگیری از اطلاعات، به منظور پاسخگویی به مشتریان و تبادل اطلاعات با دیگر همکاران و بهرهدهی اطلاعات در محیط کار تمرکز دارد، اهمیت پیدا میکند.
هدف: پرداختن به نقش تجربه سواد اطلاعاتی افراد در محیط کار بر حسب پیچیدگی وظیفه کاری در متون هدف مقاله مروری حاضر است است.
روششناسی: پژوهش کیفی حاضر از نوع توصیفی است که با مرور محتوا انجام شد. برای پرداختن به هدف مقاله، منابع مرتبط گردآوری و با روش و رویکرد کتابخانهای مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از روش نظرورزی یا جستار نظرورزانه به منظور بسط و گسترش اندیشهای مهم اما توجه نشده در متون مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شد.
یافتهها: با پیچیدگی وظایف کاری، وابستگی به اطلاعات بیشتر و تجربه سواد اطلاعاتی اهمیت بیشتری پیدا میکتد. هر چه پیچیدگی بیشتر شود، وجوه بیشتری از سواد اطلاعاتی در محیط کار لازم است؛ همچنین با بررسی تعاریف سواد اطلاعاتی، تعداد معدودی از آنها سواد اطلاعاتی را برای بهرهگیری در محیط کاری تعریف کرده بودند و هر کدام نیز با توجه به هفت وجه تجربهسواد طلاعاتی براس (1999)، که سواد اطلاعاتی را در محیط کار مورد توجه قرار داده است، به تمام وجوه توجه نکرده بودند.
نتیجهگیری: دستیابی به مهارت و تجربه در سواد اطلاعاتی توسط کارکنان در محیطهای کاری و حرفهای سبب تبدیل آنان به افرادی شایسته و موفق میشود. مدیران و کارکنان باید بتوانند علاوه بر برخورداری از سواد اطلاعاتی مناسب با بهرهگیری از هفت وجه تجربه سواد اطلاعاتی و پرورش و تقویت ذهنی قادر به سازگاری با تغییرات روزافزون در محیطهای شغلی شوند و سبب بقاء و پیشرفت سازمان گردند.
Introduction: Information literacy experience focuses on the abilities of acquiring and using information in order to respond to customers and exchange information with other colleagues and use information in the workplace. As the task complexity increases, the experience of information literacy becomes important due to different information behaviors (ie, diversity and complexity of information needs, difficulties in obtaining information, attention to oral information sources, interaction and exchange of information with colleagues).
Objective: Addressing the role of information literacy experience of individuals in the workplace in terms of the complexity of the task is in the target texts of this review article.
Methodology: Qualitative research was conducted by content analysis.
Findings: As the complexity of work tasks increases, information dependence and information literacy experience become more important. The more complex it is, the more aspects of information literacy in the workplace are needed; We also found that a small number of information literacy definitions are defined in terms of the work environment. And none of the definitions of information literacy examined had all aspects of information literacy.
Conclusion: Experience of information literacy in work environments due to the use of information is one of the factors of success in the workplace that causes the success of employees. It is recommended to use seven aspects of information literacy that cultivate the mind.