خلاصة:
هدف: هدف اساسی از انجام تحقیق حاضرء شناخت تفاوتهای کارآفرینی اکوتوریستی دربین روستاهای منطقه و اولویتبندی
روستاهای با بتانسیل گردشکوی روهدرای بلحاظ سطج کارآفربتی اکوتوریستی و تولیل قضابی آرهااست,
روش. از روششناسی توسیفی و تحلیلی بای کار کبوی ادلددهای برسهنامهای هنال انظرات خب رکان واصاحبان کسب وکا رما
آزمون 1 تکنیک توان رتبهای, ٩10۳81 و درنهایت. ٩71) ۵۸7۵ برای تحلیل فضایی استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که ازنظر صاحبان کسبوکارهاء روستاهای موردمطالعه در سطح منطقه با یکدیگر تفاوتی
درزمینة کارآفرینی اکوتوریستی ندارند. همچنین,» نتایج حاصل از پیادهسازی تکنیک 10۳515 نیز گویای امتیازات دقیق
روستاها و مسیرها بهلحاظ کارآفرینی اکوتوریستی با یکدیگر است که پراکندگی رتبهها بین روستاهای دو گروه حفاظتشده و
حفاظتنشده تاییدکنندة نتیجة آزمون 7 میباشد.
محدودیتها , راهبردها: در منطقة موردمطالعه, هنوز به اکوتوریسم و اقتصاد اکوتوریستی به مفهوم واقعی آن که در تعاریف
و ادبیات نظری به آن اشاره شده» توجه نشده است. بهعبارتدیگر با توجه به این مفهوم که مناطق حفاظتشده در دنیا به-
عنوان پایهای برای توسعة اکوتوریسم و فعالیتهای اقتصادی ناشی از آن هستند. ء در منطقة موردمطالعه موردتوجه قرار نگرفته-
اند و شیوههای اقتصادی و کسبوکارها ازنظر نوع و کیفیت با کسبوکارهای موجود در روستاهای خارج از مناطق فاظتشده
تفاوت جندانی ندارند؛ بنابراین» درا تحقیقات بعدی میتوان بر اقتصاد کردشکری بهویژه اکوتوریسم تاکید داشت.
راهکارهای عملی: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت روستاهایی که در مسیرهای شلوغ و با مقاصد دوم گردشگری
قرار دارندء بیشترین سهم را دربین کل عوامل موثر در توسعة کارآفرینی اکوتوریستی نسبت به سایر روستاها دارند.
اصالت و ارزش: این مطالعه بهدلیل پرداختن به مسئلة میانرشتهای کارآفرینی اکوتوریستی در مناطق روستایی» جدید است و
محققان برنامهریزی روستایی, توسعة گردشگری و کارآفرینی میتوانند از یافتههای آن استفاده کنند.
Purpose: the main purpose in this paper is, the identifying of ecotourism entrepreneurship differences among rural of this region and ranking them, based on river- valley tourism potentials in ecotourism entrepreneurship and special analysis methods. Methodology: For attain to this goal, descriptive and analytical methodology using data from a questionnaire in the form of experts and business owners, Exam T, power ratings technique, TOPSIS and the Arc GIS software for spatial analysis, is used. Findings: The result shows that rural haven’t any difference in ecotourism entrepreneurship field. The result of TOPSIS technique indicate the precise grant of rural and paths based on ecotourism entrepreneurship characters that prove the result of T experiment in SPSS. Practical implications: Ecotourism and ecotourism economic, in it’s actually concept has not been considered in case study area. On the other word, based on this concept that protected area in the word are the bases of ecotourism activities and economic, has not been considered in this area and has not been different of the economic activities and enterprises out of there. Therefore, in the future researches could emphasis on tourism economy spatially ecotourism. Scientific Solutions: Finally, the rural that are be posited in busy path with the second purpose of tourism, have a most share in affective factors of ecotourism entrepreneurship development. Original/value: This study is innovation for emphases to the ecotourism entrepreneurship in interdisciplinary problem, and can use by rural planning, tourism development and entrepreneurship researchers.