خلاصة:
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی ملزومات راهاندازی کسبوکار در نواحی روستایی و چگونگی تاثیر آموزشهای فنیوحرفهای بر فراهمسازی
این ملزومات در استان گلستان بهانجام رسیده است.
روش: روش تحقیق مبتنی بر پیمایش پرسشنامهای بود. جامعة آماری این تحقیق شامل ۱+۵2 نفر از کارآموزان روستایی آموزشهای
فنیوحرفهای در استان گلستان بودند که طی سالهای ۵88-189۰؛ در این دورهها شرکت کرده بودند. حجم نمونه ازطریق فرمول کوکران به
تعداد 25 2 نفر مشخص شد و به روش نمونهگیری خوشهای پرسشنامههای تحقیق دربین پاسخگویان توزیع شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزشهای فنیوحرفهای بر مواردی مانند «کسب آموزشهای فنی و تخصصی در کسبوکار مربوطه» و افزایش
اعتمادبهنفس در کار» بیشترین تاثیر را دارند. در تحلیل عاملی تاثیر آموزشهای فنیوحرفهای بر راهاندازی کسبوکار روستایی» به استخراج چهار
عامل با عنوانهای «کسب مهارتهای فنی و عملی کسبوکار» «ایجاد روحیة کارآفرینی» «انگیزهسازی برای خوداشتغالی» و «مهارتهای
عمومی و اجتماعی کسبوکار» منجر شد که این عوامل 50 6۰/۵ از واریانس کل اثرهای آموزش فنیوحرفهای بر شروع کسبوکار را تبیین
کردند. نتایج تحلیل رگرسیون لوجستیک نیز نشان داد «تحصیلات» «تجربة کار قبلی» «قصد خوداشتغالی» «کسب مهارتهای عملی
کسبوکار» و «انگیزة خوداشتغالی» بر احتمال خوداشتغالی کارآموزان تاثیر مثبت دارند.
محدودیتها , راهبردها: سختی امکان دسترسی به کارآموزان که پیشنهاد میشود بایگانی جامعی از روند اشتغال کارآموزان تهیه
شود.
راهکارهای عملی: نیازسنجی اولیه از مهارتهای کارآموزان و همچنین, انگیزههای آن برای شرکت در برنامههای آموزش فنیوحرفهای» برقراری
پل ارتباطی با کارآموزان برای ترغیب آنها به بازآموزی و درنهایت ارائة مراحل قانونی و اداری برای راهاندازی کسبوکار مستقل در برنامههای
آموزشی سازمان.
اصالت و ارزش: اولویتبندی نیازها و ملزومات خوداشتغالی در نواحی روستایی و معرفی چگونگی اثربخشی آموزشهای فنیوحرفهای بر
خوداشتغالی کارآموزان برای این سازمان.
Purpose: This research aimed to identify requirements of starting up a business in rural areas and the effect of technical and vocational training on providing these requirements which carried out as a case study in Golestan province. Methodology: The research survey method based on a questionnaire was employed. The target population of this research contains 1482 rural trainees of technical and vocational organization in Golestan province during 2009-2011. Using Cochran formula, 225 trainees were selected and cluster sampling method was used. Findings: The results of prioritizing of effects of technical and vocational trainings on business start-up in rural areas demonstrated that "achieving technical trainings of related business" and "increasing of self-confidence in business" were the most influencing factors. Factor analysis extracted four factors for effects of technical and vocational trainings on rural business start-up which named: "gaining technical and practical skills of business", "crating entrepreneurship ability", "and motivating self-employment" and "public and social skills of business"; that these factors explained 69.355 percent of variance. The results of Logistic Regression analysis showed that education, experience in former job, self-employment intention, gaining technical and practical skills of business, and motivating self-employment have positive effects on probability of students' self-employment. Limitation/strategies: The difficulty of access to the graduated trainees was one of the main limitations of this study, which is suggested that a comprehensive archive of self-employment trend will be provided. Practical implications: Initial need assessment of trainees, skills and motivation, creating link between trainees after graduation and finally providing legal and administrative process to start-up own-business is strongly recommended. Originality/values: Prioritizing needs and requirements of self-employment in rural areas and introducing the effectiveness of technical and vocational trainings on self-employment.