خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسي روابط بین رضايت و اشتیاق شغلي بر مشاركت داشتن كاركنان با نقش میانجي تناسب بین شخص و شغل كاركنان فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش استان خوزستان بود. روش تحقیق از نوع همبستگي بود و از نظر هدف كاربردی است كه به شکل میداني انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات مرتبط با ادبیات و مباحث نظری از روش كتابخانهای و برای گردآوری دادهها و اطلاعات مربوط به متغیرهای پژوهش از پرسش نامه استفاده شده است (فرهنگي و همکاران، 2010 ، ص 32 ). جامعه آماری پژوهش شامل كلیه پرسنل فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش در استان خوزستان ميباشد. از آنجا كه تعداد كل جامعه آماری مورد مطالعه محدود ميباشند، از روش سرشماری استفاده شد. برای جمع آوری داده های مربوط به مشاركت داشتن، روشن بودن، منطقي بودن، تناسب بین شخص و شغل و داشتن فرصت رشد و پیشرفت از پرسشنامه گالوپ استفاده شده است. اين پرسشنامه در 4 شاخص و 18 گويه طرح شده و نمره گذاری آن براساس طیف 5 گزينه ای لیکرت از كاملا مخالفم ( 1) تا كاملا موافقم ( 5) مي باشد. برای جمع آوری داده های مربوط به رضايت شغلي از استفاده شده است. نمره گذاری اين پرسشنامه براساس طیف 5 گزينه ای لیکرت (MSQ) پرسشنامه رضايت شغلي مینه سوتا از كاملا مخالفم ( 1) تا كاملا موافقم ( 5) مي باشد و برای جمع آوری داده های مربوط به اشتیاق شغلي از پرسشنامه شوفلي و باكر( 2003 ) استفاده شده است. اين پرسشنامه در 6 شاخص و 28 گويه طرح شده و نمره گذاری آن براساس طیف 5 گزينه
ای لیکرت از كاملا مخالفم ( 1) تا كاملا موافقم ( 5)مي باشد. روايي اين پژوهش مورد تايید اساتید صاحب نظر در اين زمینه و از روش های آمار توصیفي و spss قرار گرفته و پايايي آن ( 0.77 ) گزارش شده است. برای تجزيه و تحلیل داده ها از نرم افزار آمار استنباطي استفاده شد. نتايج نشان داد كه بین رضايت شغلي، اشتیاق شغلي، مشاركت داشتن و تناسب بین شخص و شغل رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه براين، نتايج رضايت شغلي با روش میانگین حسابي نشان مي دهد كه رضايت پرسنل فروشگاه های فرانچايز منطقه 16 استان خوزستان با توجه به طیف لیکرت، متوسط 3 مي باشد و رضايت پرسنل فروشگاه های عادی 4 مي باشد. بدين معنا باتوجه به اهمیتي كه عوامل مختلف همانند درآمد، جايگاه اجتماعي و شرايط محیط كار برای پرسنل رقم مي زند، همکاران فروشگاه های عادی نگرش و احساس مثبت تری نسبت به كار و شغل خود دارند و نتايج اشتیاق شغلي نشان مي دهد كه اشتیاق شغلي پرسنل فروشگاه های فرانچايز 3.7 و فروشگاه های عادی 3.8 مي باشد كه بدين معناست كاركنان مشتاق نسبت به موقعیت شان احساس رضايت مي كنند، اما فراتر از رضايت صرف، آنها انگیزه دارند كه برای انجام يک وظیفه انرژی خود را افزايش دهند.