خلاصة:
مقاله ی حاضر به منظور دستیابی به راهکار های تقویت بینش مدیران آموزش و پرورش نسبت به برنامه ریزی استراتژیک 1399 بوده است. روش پژوهش حاضرتوصیفی از نوع پیمایشی بوده وجامعه ی - در نظام آموزشی در سال تحصیلی 1400 آماری آن کلیه ی مدیران مدارس و کارشناسان منطقه ی آموزش و پرورش شهرستان تاکستان به تعداد 118 نفر بوده اند و با استفاده از جدول گرجسی و مورگان ، 90 نفر به عنوان حجم نمونه آماری از منطقه ی آموزش و پرورش تاکستان به روش تصادفی ساده و طبقه نسبی انتخاب شده است. برای تهیه ی ابزار اندازه گیری ازپرسش نامه ی محقق ساخته استفاده شد.
داده های جمع آوری شده از اجرای پرسش نامه ، به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد : به نظر مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش شهرستان تاکستان راهکارهای ذکر شده به میزان زیادی موجب تقویت بینش مدیران نسبت به برنامه ریزی استرتژیک در آموزش و پرورش می شود.با توجه به میزان میانگین ها ترتیب اولویت راهکارهای ارائه شده به شرح زیر می باشد:برگزاری کارگاه های آموزشی برنامه های استراتژیک ،واگذاری تدوین یک برنامه به مدیران تقویت مدیریت منابع انسانی برای استفاده کارآمد،ارتباط مدیران با مراکز آموزش مدیریت ،استفاده از گروههای متخصص،آشنایی علمی و تخصصی مدیران با الگو ها برنامه ریزی استراتژیک،آموزش فرهنگی چند ملیتی به مدیران،آموزش و بهسازی منابع انسانی،برگزاری دوره های آموزشی،انطباق فرهنگ سازمانی با برنامه ریزی استراتژیک.اما دربررسی نقاط قوت بینش مدیران در وضعیت موجود نقاط قوت برنامه ریزی استرتژیک در آموزش و پرورش در وضعیت مناسبی قرار دارد.در بررسی نقاط ضعف بینش مدیران در وضعیت موجود نقاط ضعف برنامه ریزی استرتژیک در آموزش و پرورش در وضعیت موجود بیش از میا نگین است.در بررسی نقاط فرصت بینش مدیران در وضعیت موجود فرصت ها در آموزش و پرورش به طور مطلوب استفاده نمی شود.در بررسی نقاط تهدیدهابینش مدیران در وضعیت موجود تهدیدها در آموزش و پرورش در وضعیت موجود بیش از میا نگین است.