خلاصة:
بیان مسأله: بیداری اسلامی به مجموعه تحوّلات فکری، اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی در جهت بازگشت به
حاکمیت قرآن، سنّت و ارزشهای اسلامی در زندگی سیاسی و اجتماعی و ساخت تمدّن اسلامی، اطلاق میشود. ریشه
های حرکت بیداری اسلامی به حدود دو قرن پیش باز می گردد. بدون تردید در جریان این موج بیداری و آرمانخواهی و
هویت یابی، عوامل مختلفی دخیل بوده که یکی از مهم ترین آنها ابزار های رسانه ای است. از طرف دیگر قدرت های
سلطه جو برای تحقق اهداف شوم خود، به کارکرد مؤثر رسانه ها در جنگ رسانه ای و جنگ نرم عزم جدی دارند و حقایق
را وارونه نمایش می دهند و در شناساندن بیداری اسلامی در جهان، از تاکتیک های پیشگویی مغرضانه، شایعه سازی،
مبالغه در انعکاس اخبار و ارائه آمارهای مخدوش برای انحراف اذهان عمومی استفاده می کنند.
هدف پژوهش: مقاله حاضر با هدف تبیین نقش رسانه ها در بیداری اسلامی به روش توصیفی و کتابخانه ای صورت
گرفته است.
یافته های پژوهش: اولین و شاید خطیرترین رسالت رسانهها در جریان بیداری اسلامی، دفاع منطقی و روشنگرانه از
هویت بیداری اسلامی است. رسانهها باید بیداری اسلامی را با هویت واقعی آن یعنی تفکر ظلمستیزی و عزتطلبانه
اسلامی، به جهانیان معرفی نماید. رسانه ها باید نشان دهند که اندیشه و تفکر اسلامی همواره حیاتآفرین و عزتبخش
است. با لحاظ کردن جنبه های مثبت و منفی کارکرد رسانه های گروهی، این وسیله می تواند از یک سو سبب وحدت و
وفاق ملی شود و از سوی دیگر حکومت ها می توانند در ایجاد همگونی، جهت دهی افکار عمومی و هماهنگ سازی
نظریات توده ی مردم و جامعه نسبت به نظام سیاسی و کارکردهای آن، به نحو احسن از آن استفاده کنند.