خلاصة:
در جهان امروز که عصر تکنولوژی و فن آوری است به راستی تمامی آمال و آرزوها، سیر تکامل انسانی
نیز متاثر از این پیشرفتها میباشد. به جرات میتوان اعتراف کرد بشر هیچ گاه تصور نمی کرد روزی برسد
که از داخل منزل، پشت میز با یک فنجان چای در دست به آن سوی مرزها، سمت دیگر کره ی زمین در
یک همایش بین المللی شرکت کند. از سوی دیگر جهان امروز که متاثر از بیماری کرونا سیر تعاملات
اجتماعی و چهره به چهره بسیار دستخوش تغییر شده است برای رفع نیاز های بشر باید فکری اساسی بکند.
شاید روزگار جدید و آینده ی نزدیک دستخوش تغییراتی گردد که هیچ گاه پدران ما در ورای آرزوهای
خویش نیز این معادلات را متصور نبودند. نیاز به آموزش و پرورش چه برای کودکان و چه بزرگسالان
امری اجتناب ناپذیر است که هنوز بشر موفق به رفع نیاز به آموزگار نشده است. بنابراین یکی از چالشهای
امروز روش های نوین آموزشی است حال آنکه بسیاری از سیستم های آموزشی به روش های سنتی عادت
نموده و اکتفا می کنند. در این پژوهش تلاش شده است تا با ارزیابی پژوهش های چند دهه ی اخیر در رابطه
با مقایسه ی روشهای سنتی و الکترونیکی به نتیجهی قابل اعتماد دررابطه با میزان اثر بخشی این روشها
دست پیدا شود. به امید آنکه بهترین کیفیت آموزشی برای کودکان کشورمان همیشه رقم خورده و هیچ
کودک یا بزرگسالی در هیچ نقطه از موهبت علم و علم آموزی بیبهره نماند. در نهایت با ارزیابیهای
صورت گرفته به نظر میرسد در صورتیکه از هر دو شیوه ی الکترونیک و سنتی بصورت ترکیبی استفاده
شود به علاوه ی پیش خوانی تحت وب می تواند در روند آموزشی افراد بسیار نقش مثبتی ایفا کند و شاهد
ارتفای کیفیت آموزشی و در ادامه خدماتی تمامی افراد درحیطه ی کاری خویش باشیم.
ملخص الجهاز:
مقايسه اثربخشي و ميزان رضايت آموزش مجازي و سنتي در ميان فراگيران دانشگاهي و غير دانشگاهي ايران / ١٢٧ بين ميانگين نمره هاي فراگيران قبل و بعد از آموزش ، در داخل هر يک از گروه هاي آموزشي، سخنراني و الکترونيکي اختلاف معنا داري وجود داشت بطوريکه ميانگين نمره آگاهي فراگيران در گروه سخنراني نيز بيش از روش الکترونيک بود.
١٤- در مطالعه مهرنوش فرهنگ رنجبر و همکاران (٢٨) براي ارزيابي نرم افزار آموزش رياضي مبتني بر رايانه به منظور بهبود ادراک ديداري فضايي دانش آموزان و مقايسه ي آن با روش آموزش سنتي، با انتخاب يک گروه ٤٥ نفره که ١٥ نفر از آنها به روش سنتي، ١٥ نفر به شيوه ي آموزش نرم افزار و ١٥ نفر ١٣٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره بيست و ششم ، تابستان ١٤٠٠ * * * * * به شيوه ي آموزش با هر دو نرم افزار مورد ارزيابي قرار گرفتند مشاهده شد دانش آموزاني که در آموزش آنها از شيوه ي الکترونيک استفاده شده بود در تمامي موارد آموزشي نسبت به دانش آموزاني که صرفا با روش سنتي مورد آموزش قرار گرفتند نمرات بهتري کسب کردند و نتيجه ي اين پژوهش مبتني بر اثربخشي بيشتر روش هاي نوين آموزش بوده است .