خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی برنامه غنی سازی رابطه بر سطح انرژی رابطهای کارکنان و جو اعتماد و احترام در شرکت گاز استان اصفهان انجام شده و از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بوده است. نمونه مورد مطالعه، 30 نفر از کارکنان داوطلب برای شرکت در این برنامه آموزشی بودند که با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انرژی رابطهای (اوونز، باکر، سامپتر و کامرون) و پرسشنامه جو اعتماد و احترام (اسپریتزر و پوراس) بوده است که در پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شدند. برنامه غنی سازی رابطه در 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید، در حالی که هیچ مداخلهای روی گروه گواه، انجام نشد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و با استفاده از نرم افزار 23SPSS- تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پس از انجام مداخله، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه به وجود آمده است. به عبارت دیگر اجرای برنامه غنی سازی رابطه، انرژی رابطهای کارکنان را در پس آزمون افزایش داده و منج ر به ایجاد جو اعتماد و احترام در شرکت گاز شده است. به موجب نتایج بدست آمده پیشنهاد میشود که مدیران با برگزاری برنامه غنی سازی رابطه، ضمن افزایش انرژی رابطهای افراد، جو اعتماد و احترام را در محیط کار ایجاد کرده و به این ترتیب سازمان و کارکنان را از نتایج آن بهرهمند سازند
This study aimed to determine the effectiveness of relationship enhancement program on the relational energy of employees and climate of trust and respect in Isfahan Gas Company. The research was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group design. The sample consisted of 30 volunteer staff of Gas Company who were randomly assigned to experimental and control groups. Relational energy questionnaire (2016) and climate of trust and respect questionnaire (2013) were administered on both groups in the pre-test and post-test stages. Relationship enhancement program administered on the experimental group for eight sessions each one 90 minutes. The control group received no intervention. The data was analyzed through MANCOVA by SPSS- 23. The results suggested that there was a significant difference between experimental and control groups following the intervention. In the other words, the use of relationship enhancement program enhanced Relational Energy of Employees in the post-test and has helped the personnel to create an climate of trust and respect in the Gas company. Thus it is suggested that employers use this method to enhance relational energy, and provide an climate of trust and respect in the workplace.
ملخص الجهاز:
با افزايش انرژي رابطه اي، کيفيت روابط بين افراد بهبود مييابد (٢٠١٤ ,Faullant &Liebhart )، کارکنان براي انجام دشوارترين کارها تشويق ميشوند 1- relational energy 2- work engagement 3- work flow 4- Conservation of resources theory (٢٠١٦ ,.
بر اساس پژوهش هاي Spreitzer, Sutcliffe, Dutton, Sonenshein (٢٠٠٥) and Grant و (٢٠١٢) Spreitzer and Porath، اگر بينزاکتي ٢ در ميان اعضاي يک سازمان کاهش پيدا کند، جو اعتماد و احترام بر محيط کار حاکم ميشود و اين امر بنوبه خود سبب افزايش انگيزش ، تعهد عاطفي، اشتياق و رضايت شغلي ميگردد ( ,Probst &Jiang ٢٠١٥).
اين برنامه آموزشي با تمرکز بر آموزش مهارت هاي ارتباطي مطرح شده ، زمينه 1- Social information processing theory بهبود نگرش و رفتار افراد را فراهم کرده و باعث بروز احساس مثبت و تغيير رفتار در آن ها ميگردد (٢٠١٦ ,Rasouli &Lourak Agha, Nazari ).
علاوه بر اين ، پژوهشگران داخلي به اين نتيجه رسيدند که آموزش برنامه غنيسازي رابطه کيفيت روابط ( ,Dargahi, Rezaiee Ahvanuiee Ghasemi Jobaneh & Khorasani, 2017; Fathollahzadeh, Mirsaififard, Kazemi, Saadati & ٢٠١٧ ,Navabi Nejad)، صميميت ( & Masoumi, Khani, Kazemi, Kalhori, Ebrahimi ٢٠١٧ ,Roshanaei)، از خودگذشتگي (٢٠١٧ ,Radmehr &Ghadampour, Yousefvand )، سازگاري (٢٠١٦ ,Moodi &Miri, Alizadeh, Moasheri, Ataee ) و احساس همدلي هيجاني ( & Jomepour ٢٠١٩ ,Mahmoudipour) را ارتقاء ميبخشد و تعارض ( ,Mazhari, Zahrakar, Shakarami ٢٠١٦ ,Abdollah Zadeh &Davarniya ) و دلزدگي ( ,Baniasadi &Navidian, Rezaee, Shakiba ٢٠١٧) را کاهش ميدهد.
با توجه به اين که برنامه غنيسازي رابطه با آموزش مهارت هاي ارتباطي، کيفيت ارتباطات بين افراد را افزايش ميدهد، بنابراين جو اعتماد و احترام را در محيط کار حکمفرما ميکند ( ;٢٠١٤ ,Cunningham ;٢٠١٥ ,Davis ٢٠١٧ ,.