خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش, آسیبشناسی مدیریت استعداد در شرکت دانشبنیان و آرائه راهکارها برای بهبود است. این پژوهش از
نظر هدف. از نوع پژوهشهای کاربردی و ازلحاظ طرح تحقیقء جزو پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است. همچنین پژوهش
حاضر از نظر زمان انجام» مقطعی و با توجه به ماهیت دادهها نیز کمّی و کیفی است. روش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از
تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک مدلیابی معادله ساختاری (SEM)) با نرمافزار آماری لیزرل
انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد بر اساس سنجش شاخصها و مژلفههای مدیریت استعداه که بر اساس مدل
آسیبشناسی سهشاخگی در ابعاد ساختاری» زمینهای و محتوایی» بین وضع مطلوب و وضع موجود مدیریت استعداد فاصله
وجود داردء که در پایان پژوهش بر اساس نتایج بهدستآمده راهکارها و مدل بهینه بهبود مدیریت استعداد در مژلفههای شرایط
استخدامیء جایگاه سرمایه انسانی متخصص, زیرساختهای علمیء زیرساختهای الکترونیک و فناوری» بسترهای قانونی و
حقوقی. شرایط فرهنگی, پذیرش و حمایت مدیران» پذیرش و حمایت مدرسین توسط مدل نهایی حاصل از نتایج حاصل
گردید. مدل تحقیق حاضر و نتایج آن میتواند در راستای سیاستگذاریها آینده و تصمیمات مدیران در راستای آیندهپژوهی
در این حوزه و ضرورت توجه بیشتر به مدیریت استعدادهاء توسعه و بهبود آن موئثر باشد.
ملخص الجهاز:
نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول در بعد روشهای مدیریت منابع انسانی نشان داد که اهمیت و ارزش به اشخاص (88/0)، ارائهی کارگاههای توانمندسازی (85/0)، سهولت در ارتقاء و تبدیل وضعیت (85/0)، ارزیابی در حذف نیروهای ایستا (82/0)، حمایت از همکاریهای مدیرانء به صورت فرامرزی (82/0)، توجه و بازبینی در ارزشیابی های جذب مدیرانی شرکت های دانشبنیان زاهدان با استعداد (80/0)، سازگاری با حیات شغلی و خانوادگی (80/0)، بیشترین قدرت تبیین را دارند.
در رابطه با یافتههای بخش کیفی در مرحلۀ نخست، مصاحبه های صورت گرفته با مدیرانی شرکت های دانشبنیان زاهدان در خصوص تجارب آنها از فرآیند مدیریت استعداد مورد تحلیل قرار و 162 کد معنایی اولیه استخراج گردید.
بحث و نتیجه گیری نتایج نشا ن داد که کیفیت ابعاد فرآیند مدیریت استعداد (دانش سازمانی، محیط کاری و روشهای مدیریت منابع انسانی)، مدیرانی شرکت های دانشبنیان زاهدان، پایینتر از حد میانگین است.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که مدیرانی شرکت های دانشبنیان زاهدان با سابقه خدمت 15-10 سال، بالاترین میزان رضایت را از کیفیت محیط کـار و مدیرانی دارای سابقه خدمت 10-5 سـال، پایینترین رضایت را از کیفیت روشهای مدیریت منابع انسانی داشتهاند.
همچنین نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که مدیرانی شرکت های دانشبنیان زاهدان، بالاترین میزان رضایت را از کیفیت محیط کار پایینترین رضایت را از کیفیت روشهای مدیریت منابع انسانی داشتهاند.
[Investigating the Relationship between knowledge Management and Organizational Culture from the Viewpoint of the Academic Staff Members of Medical Sciences University of Kerman].
Investigating Knowledge Management Status Among Faculty Members Of Kerman University Of Medical Sciences Based On The Nonaka Model In 2015.