خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی، با کیفیت زندگی دبیران متوسطه دوم ناحیه یک اصفهان بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دبیران متوسطه دوم ناحیه یک اصفهان بودند که از این میان تعداد 380 نفر بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس ویژگیهای شخصیتی گلدبرگ (1985)، مقیاس هوش هیجانی شات و همکاران (1988)، مقیاس جهتگیری زندگی شایر و کارور (1985) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996) بود. برای تحلیل فرضیههای آماری از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون نشان داد که بین برونگرایی، وظیفهشناسی، وجدانی بودن، روانرنجوری، گشودگی نسبت به تجربه، هوش هیجانی و خوشبینی با کیفیت زندگی دبیران رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری، نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، متغیرهای هوش هیجانی، خوشبینی و وظیفهشناسی پیشبینی کننده مناسبتری برای متغیر ملاک کیفیت زندگی دبیران بودند.
ملخص الجهاز:
نتايج تحليل فرضيه ها با استفاده از روش آماري همبستگي پيرسون نشان داد که بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران رابطه معنيدار وجود دارد.
بر اساس مطالب فوق هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران متوسطه دوم ناحيه يک اصفهان مي باشد.
٥- اهداف هدف کلي تعيين رابطه چندگانه بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران متوسطه دوم ناحيه يک اصفهان .
1283 دوره ٧، شماره ١، بهار ١٤٠٠، صفحات ١٢٩١- ١٢٧٨ لوزي زيسکا، گويترز دونا و شويزر (٢٠٠٩) در پژوهشي روي زنان و مردان ميانسال به اين نتيجه دست يافتند که زوجيني که ميزان خوش بيني بيشتري در رابطه با زندگي و آينده دارند، در زندگي خود از سلامت رواني بيشتري برخوردار هستند و از نظر بهزيستي روان شناختي و کيفيت زندگي در وضع بهتري قرار دارند .
بر اين اساس ميتوان گفت که هرگاه در بين دبيران متوسطه دوم ناحيه يک اصفهان ، هوش هيجاني افزايش يابد، ميزان کيفيت زندگي آنان نيز بيشتر خواهد بود.
بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران متوسطه دوم رابطه چندگانه وجود دارد.
بين برون گرايي، وظيفه شناسي، وجداني بودن ، روان رنجوري، گشودگي نسبت به تجربه ، هوش هيجاني و خوش بيني با کيفيت زندگي دبيران متوسطه دوم رابطه چندگانه وجود دارد.