خلاصة:
تا چندین دهه، پژوهشهای زبان شناسان شناختی علاقمند به مطالعات استعاره به تشخیص وتوصیف استعارهها و همچنین توضیح دو بعدی بودن ارتباط ذهن و زبان اختصاص داشت. اما مطالعات استین (2008) در باب الگوهای استعاری نشان داد که بعد سومی نیز در رابطه با بعضی استعارهها وجود دارد که براساس نظریههایی که برسرشت دو بعدی استعارهها تاکید دارند قابل توضیح و تبیین نیستند. پیشنهاد استین برای اضافه کردن بعد سوم که همان جنبه ارتباطی استعارههاست بر پایه یافتههای پژوهشهای روانشناسی زبان و نیز تحلیلهای زبانشناسی پیکرهای میباشد. در بعد سوم که بر جنبه ارتباطی استعاره تاکید دارد، تمایزی میان استعارههای عمدی واستعارههای غیرعمدی وجود دارد. هدف از انجام این پژوهش نیز معرفی نظریه استعارههای عمدی با مطالعه عنوانهای خبری سه روزنامه کثیرالانتشار همشهری، کیهان و شرق در چارچوب نظریه استعارههای عمدی استین (2015) میباشد. نتایج این تحقیق علاوه بر تاکید بر ساختار سه بعدی استعاره و نقش ارتباطی استعارههای عمدی در تبادل اطلاعات که در مطالعات استعاری پیشین نادیده گرفته شده بود، نشان میدهد که در متون خبری نیز مانند بسیاری از حوزههای دیگر، گاهی اوقات استعارهها به صورتی کاملا عمدی به کار برده میشوند تا بتوانند علاوه بر جلب توجه مخاطب، موضوع مورد بحث را نیز توصیف کنند و توضیح دهند.
abstractFor a few decades, the studies of cognitive linguists interested in metaphors dedicated to the identification and description of metaphors and the two dimensional relationship between mind and language. But Steen's (2008) studies on metaphorical patterns showed that there is a third communicative dimension about some metaphors which cannot be explained by the two dimensional theories of metaphor. In the third dimension, a distinction is made between deliberate and non-deliberate metaphors. This study is aimed at introducing the theory of deliberate metaphor by analyzing Iranian newspaper headlines within the theory of deliberate metaphor. The results of this study show that in addition to the three dimensional structure of metaphors and their communicative role in exchanging information which were neglected in previous studies, in newspaper headlines like many other domains, metaphors are sometimes used quite deliberately to lead their audience attention to specific topics to be described and explained. .