خلاصة:
توجه به تنوع، ایجاد برابری آموزشی و تکریم فرهنگهای مختلف برای آگاهی بخشی بین فرهنگی حائز اهمیت است.
هدف پژوهش حاضر، تعیین موّلفههای اساسی برنامه درسی چندفرهنگی از نظرصاحبنظران حوزه چندفرهنگی است. روش
پژوهش ترکیبی از نوع تحلیل محتوای جهتدار و پیمایشی است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری است که اولی شامل 243 اثر فارسی و لاتین در بازة زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۷ و ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ میلادی در حوزه برنامه درسی چندفرهنگی و دومی
متخصصان داخلی با حداقل یک اثر در زمینة آموزش چندفرهنگی است. روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک مدار۱۰۰
اثرعلمی و ۲۰ متخصص داخلی انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوا و پرسشنامه محقق ساخته
بود. دادهها براساس ضریب توافق تیگلار محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از بین ۱۵۳ مولفهی مورد بررسی،۳۷
مولفه به عنوان مولفههای اساسی برنامهدرسی چند فرهنگی تعیین شد.