خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کلاس شکوفا و بررسی اثربخشی مولفههای آن بر ارضای نیازهای روانشناختی در نوجوانان دختر اجرا شده است. روش تحقیق مورد استفاده روش تحقیق آمیخته بود. مرحله اول پژوهش، به نظریه داده بنیاد صورت گرفت و مولفههای سازنده کلاس شکوفا از طریق مصاحبه با 15متخصص شناسایی شد. این افراد، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. براساس نظرات جمع آوری شده از متخصصین، بسته آموزشی 14 جلسهای جهت ایجاد کلاس شکوفا برای دبیران طراحی شد. مرحله دوم پژوهش با روش شبه آزمایشی گروههای ناهمسان انجام شد. جامعه آماری این مرحله، دبیران و دانش آموزان مدارس دوره متوسطه دوم دخترانه منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بود و دو مدرسه به روش در دسترس انتخاب شدند. متغیر وابسته بر روی همه دانش آموزان این دو پایه اجرا شد. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کمی شامل مقیاس نیازهای روان شناختی بنیادی در مدرسه تیان، چن و هابنر (2014) بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره بررسی شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که اجرای مولفههای کلاس شکوفا منجر به افزایش ارضای نیازهای استقلال، برقراری ارتباط و ادراک از شایستگی در نوجوانان دختر شده است.
The aim of this study was to design a flourishing class model and evaluate the effectiveness of its components on satisfying psychological needs in adolescents. The research method was mixed method . The first stage of the research was a grounded theory and the components of the flourishing class were identified through interviews with 15 specialists. Based on these six axes, a 14-session training package was designed to create a flourishing class for teachers.The second stage of the research was performed by quasi-experimental method of heterogeneous groups. The statistical population of this stage of the research was the girls' secondary schools in Tehran and two schools were selected by available methods. All tenth and eleventh grade teachers and students of a school participated in fourteen educational sessions and the dependent variable of the present study was performed on all students of these two grades. Data collection tools included the Basic Psychological Needs Scale Tian, Hen et.al (2013). Findings showed that the implementation of flourishing class components has led to increased satisfaction of the needs of independence, communication and perception of competence in female adolescents.
ملخص الجهاز:
طراحي مدل کلاس شکوفا و اثربخشي آن بر ارضاي نيازهاي روان شناختي نوجوانان دختر The Development of a Flourishing Class Model and Its Effectiveness on the Satisfaction of Psychological Needs in Female Adolescents زهره اسمعيل زاده Zohreh Esmailzadeh * چکيده Abstract پژوهش حاضر با هدف طراحي مدل کلاس شکوفا و بررسي اثربخشي The purpose of this study is to develop a flourishing classآن بر ارضاي نيازهاي روان شناختي نوجوانان دختر اجرا شده است .
از آنجا که اثربخشي شکل گيري شکوفايي در کلاس درس براساس پيامدهاي آن بررسي ميشود، چنانچه بتوان کلاس درس شکوفا ايجاد کرد، بايد پيامدهاي آن در ويژگيهاي روان شناختي و اجتماعي دانش آموزان و معلمان مشهود باشد؛ براي نمونه ، گولک ديزاوالا و فدريکو (٢٠١٨) اظهار مي دارند که تجارب جمعي شکوفامحور در کلاس درس بايد بتواند پيوند گروهي ميان اعضاي گروه و شايستگي اجتماعي را رشد دهد.
درواقع فرهنگ و ارزش هاي حاکم ، اثرگذاري مؤلفه هاي زمينه اي بر رفتار را تحت تأثير قرار مي دهد؛ براي نمونه ، پارکر، جريم و اندرز (٢٠١٦) در پژوهش هاي خود در چند کشور نشان دادند، با وجود اينکه دلايل علمي فراواني براي اثرگذاري خودپندارة مثبت بر پيگيري به اهداف وجود دارد، در کشورهايي که بر تفکيک دانش آموزان براساس پيشرفت تحصيلي تأکيد دارند، اثرگذاري خودپنداره بر پيگيري اهداف نسبتاً ضعيف است ؛ بنابراين نمي توان سازه هاي مرتبط با بافت فرهنگي- اجتماعي را در ارتباط ميان سازه هاي روان شناختي ناديده گرفت ؛ بنابراين به منظور طراحي برنامه مداخله اي براي رشد شکوفايي، ضروري است ويژگيهاي فرهنگي- اجتماعي نيز مدنظر قرار بگيرد، عناصر کليدي در طراحي کلاس شکوفا شناسايي شود و مداخلات مبتني بر بافت به فراخور ويژگيهاي آن اجتماع ، طراحي و تدوين شود.